Bygga Magic flyttar trappor (2 / 5 steg)
Steg 2: Planera magi
Den verkliga nyckeln för detta projekt är dimensionering trappan för utrymme du har tillgängligt, och arbetar sedan ut hur det kommer att svänga genom rörelseomfång. Jag har tillgång till avancerade CAD-program, så jag skissade på begränsat område jag har högst upp på min trappa och drog i en trappa modul som skulle passa (från ett ovanifrån-perspektiv).
Sedan designade jag en mekanism som skulle svänga i trappan till 90 grader medan en motor visar kontinuerligt. Det finns mer komplicerat sätt att köra motorn - som att använda en timing krets, eller ens en Arduino, att köra motorn, sedan vända det- men det är svårt att slå enkelheten i kontinuerlig rörelse. Plus, kontinuerlig rörelse skulle hjälpa hålla folk från att faktiskt försöka klättra på dem!
Programvaran jag använder gör att jag kan skissa alla kopplingen i enkla trådram och lösa kinematik utan att bry sig med en massa solid modellering.
Vad händer om du inte har fancy programvara för att lista ut? Ja det alla kunde vara löst med algebraiska ekvationer, men det är förmodligen vägenalltför komplicerat, så bara använda en enkel trial and error-metoden. Du kan klippa remsor av kartong, ansluta dem tillsammans med små bultar eller tråd och se hur de rör. Sedan prova att ändra längden på remsorna (eller de punkter där de är anslutna) och försöka igen, tills du får den motion som du behöver.