Darth Vader Lamp (4 / 11 steg)
Steg 4: Modellering masken
Pixologic lagt till poly verktyg för hård yta modellering i Zbrush men det beror vilken programvara du vill använda personligen kommer jag att använda Autodesk Maya och vi kommer att ställa in bilden planet först och sedan starta modellering.
Jag gillar att använda geometri för bild-plan som jag har mer kontroll och jag kan ändra uv om det finns problem med de främre och sidan inte matchar upp.
Ett knep du kan använda är att skapa CV eller EP curvs att ge dig en bättre känsla för där kanterna kommer att gå då det är en fråga om preferens, kan du starta från enkelt objekt som kuber, sfärer, cylindrar eller du kan skapa varje polygon individuellt genom att utgå från ett plan sedan med hjälp av vanliga verktyg som extrudering, infogar loopar eggverktyg , multi cut verktyg och så vidare tills du får en bra modell.
Detta precis som den skulptera delen kan bli mycket komplicerat och det kan ta år att verkligen behärska så Lyckligtvis finns det massor av tutorials online hjälper dig med alla verktyg och inställning.
Eftersom vi skapar en highpoly modell kommer vi att använda stöd kanter för att hålla formen när utjämning om vi vill ha skarpa kanter eller hörn och vi kommer att använda fyrhjulingar för att kunna jämna modellen och få bra resultat, är det också bäst att hålla modellen delas jämnt och som ni ser jag har mer upplösning på masken sedan på hjälm bit eftersom det kräver mer kanter att hålla krökning , lägga till små detaljer och även för stöd kanterna.
Efter hjälmen görs kommer vi flytta till nästa bitar.