Den nörd klockan (1 / 10 steg)
Steg 1: några anteckningar innan vi sätter igång
Hur att tala om tid:
Den första siffran representerar timmen och den andra nummer representerar antalet minutvisaren vill peka om det var en analog klocka. Till exempel om klockan blinkar 0010-0110, motsvarar detta 2-6, vilket innebär att timmen är 2 och minutvisaren pekar till 6. Det är 2:30. (Kolla på bilden ovan för en grafisk beskrivning!) Det finns ingen indikation på morgonen eller kvällen, men förhoppningsvis är det klart om det är 2:30 på morgonen eller inte :)
Klockan är baserad på ett projekt som min pappa gjort för Maker Faire. Den använder samma kod och Schematisk, men nu styrelsen läggas ut till ser mer ut som en klocka och slankare utanpåliggande montering (SMD) komponenter används för att göra det lägre profil.
Obs: Jag gjorde många iterationer av denna klocka – du kommer att se versionsnummer i bilderna. Detta innebär hoppa framsteg bilderna i detta inlägg mellan olika versioner ganska ofta. Den allmänna processen för varje version är exakt samma, dock så oroa dig inte om din klocka inte ser exakt ut bilden.
En annan anmärkning: Den huvudsakliga delen av detta inlägg kommer att omfatta hur man bygger version 2.5, den senaste versionen som använder en vanlig ATtiny chip. Steg 9 visar dock en variation, version 3.1, som använder en ytmonterad ATtiny och en mini-USB-port för att programmera den. Denna version är betydligt svårare att bygga och program, så jag skulle rekommendera från och med version 2.5 och bara försöker version 3.1 om du känner dig riktigt ambitiös (eller har erfarenhet av lödning SMD komponenter).