Design & 3d skriva ut en egen lykta skugga Thingi (7 / 9 steg)
Steg 7: 3d-modellering: lägga till anpassade skära ut mönster - del 2
I den framifrån, gå till Skapa > former > linje. Du har just skapat en Spline. Om du klickar i den framifrån och klicka + dra igen, märker du att du börjar skapa en linje, men med en kurva. Om du bara klicka + klicka + klicka och kontinuerligt flytta musen, kan du skapa hårda kanter. Ta en stund att experimentera med detta. Du kan bara bekanta om du leka lite. Med Spline fortfarande markerad, gå till panelen Modify och under urval, Välj Vertex. Om du väljer en brytpunkt, kan du högerklicka på det och justera riktningshandtag hörnet, Bezier, hörn och slät. Detta kommer att ändra raden skapades genom antingen jämna ut utseende eller lägga till hårda kanter. Glöm inte att spara dina filer även om innan experimentera!
I mina exempel bilder gjorde jag en freehand abstrakt inspirerad blommönster. Jag använde även enkla Spline former som cirklar. När du har fått din design klar, under geometri Välj bifoga, bifoga alla splines din design tillsammans genom att klicka på dem. Sedan högerklicka design och välj Konvertera till: konvertera till redigerbar Poly.
Panelen modifieraren Välj redigerbara Poly > Polygon. Välj hälften av polygon ansikten i vyn topp. Slå den W -tangenten för att komma åt verktyget flytta och flytta mönstret så att det sammanfaller med en av sidorna (se exempel). Se till att den går helt igenom innerväggen och den yttre väggen. Under Välj gå till disposition. CTRL + A och välj ålderspension under Redigera gränser
Innan vi klippa ut formen, ska du ta bort hälften av polygon ansikten från huvudsakliga lantern skugga. Med lykta nyans valde, i den Modifier panel, gå till redigerbara Poly > polygoner. Slå den W knappen för åtkomst till verktyget flytta som också kan också välja alternativ. Klicka och dra över hälften av polygon ansikten i vyn topp och ta bort dem.
Nu, i den framifrån, gå till den Modifier Panel, skapa > Compound objekt > ProBoolean
Plocka booleska avsnitt, Välj plocka operanden B och klicka på designen gjorde du att skäras. Designen ska subtraheras från lantern skugga. Sedan högerklicka på ProBoolean och klicka på redigerbara Poly.
Markera objektet i vyn topp. Modifieraren lista, välja symmetri. Under symmetri, klickar du på + symbol att öppna den. Välj spegel. Tryck W-tangenten för att flytta symmetri raden om det behövs och ändra tröskeln till 0,1 om polygon ansikten längs spegeln ser udda. Nu bör du ha en design på varje sida av lantern skuggan, speglas ner centrum. Högerklicka på symmetri och komprimera alla för att skapa ett fast föremål.