Dockspelare Motion-Capture kostym (3 / 10 steg)
Steg 3: DOCKSPELARE projekt
I detta utförande modellen, Ivana Kalc http://myspace.com/ivanakalc bär kostym var flyttar sin kropp i för att dockspelare framställning av sig själv i en digital värld. Detta resultat kallades Ein Kleines Puppenspiel http://puppenspiel.moviesandbox.net/ och tänktes ut av Friedrich Kirschner, som tänkas ut och skapade den berättelsen, med hjälp av en dator spelmotor Unreal Tournament, där tecken, kameror och händelser allt utlöses av mänskliga aktörer agerar i den verkliga världen genom olika enheter, spela ut berättelsen, en realtid marionett spela.
Efter producerar den första fungerande dockspelare kostym för detta projekt, beslutat vi att fortsätta att utveckla den dockspelare kostym. Vi började att utforska nya sätt att utnyttja, manipulera och utforma Konduktiv och resistiv textilier till känsla kroppslig rörelse, samt att skapa mjuk och stretchig Konduktiv spår. Vi ville kunna producera bekväma och tvättbara kostymer som, om inte avsett, inte begränsa bärarens naturliga omfattningen av rörelse.
2) spel på LEMUR
Nästa dockspelare projektet utvecklades under en månads vistelse på LEMUR http://lemurbots.org/ i Brooklyn, NY. LEMUR har en uppsättning av musikalen robotar som kan utlösas av Midi-signalen. Vår plan var att ha en artist, klädd i en motion capture kostym, utlösa olika musikaliska robotar med hennes rörelser, att skapa en ljud-landskapet som i sin tur skulle påverka hennes rörelser. Vi tillbringade 4 intensiva veckor raffinering detta begrepp, samt utforma och tillverka nästa dockspelare dräkten. Vi arbetat med en lokal ballroom dancer, Micaela Schedlbauer, som var intresserad av projektet. Michaela hade en mycket set dance rutin och det var intressant att arbeta med henne, men tyvärr tidsramen verkligen inte lämnade utrymme för tillräckligt praxis att bryta rutinen på ett sätt som gav henne tillräckligt förtroende att lyssna till systemet, och att reagera på vad som hände.
3) perfekt Human Performance
Den tredje dockspelare kostym skapades för en föreställning inspirerad av en 1967 kortfilm av Joergen Leth med titeln The perfekt människa och av Lars von Triers 2003 The fem hinder. Prestanda tog texten från den ursprungliga filmen och införde hinder för prestanda och icke-linjärt berättande. Den ursprungliga texten klipptes i block och modellen presenterades med ett spel som situation där vissa ord och delar av meningar karterades rörlighet för vissa delar av kroppen. Modellen hade till första figurera ut vilka rörelser utlöst vad fragment innan hon kunde försöka tala den hela meningen. När en mening talades avsiktligt korrekt skulle modellen gå vidare till nästa nivå, nästa mening och en ny mappning.
Dockspelare projektet utvecklades först för gränssnittet kulturer utställningen under 2008 Ars Electronica i Linz, Österrike, modellen var Ivana Kalc. Planer för framtida föreställningar av den perfekta Human Performance avser samarbete med lokala artister på olika platser. Det enda bakslaget är att artisterna måste passa befintliga perfekt mänskliga dockspelare färg, även om smärre förändringar är möjliga.