Fånga rörelse med en Arduino Accelerometer w / XBee Comms (10 / 12 steg)
Steg 10: Knappen identifiering
Detta nästa steg beskriver de olika åtgärderna vidtas av Arduino ges olika knapptryckningar på LCD-skärmen.
om (knappar) {
LCD.Clear();
lcd.setCursor(0,0);
om (knappar & BUTTON_UP) {
LCD.Print ("flytta"); dir = 0;
}
om (knappar & BUTTON_DOWN) {
LCD.Print ("Z accel"); lcd.setCursor (0, 1);
LCD.Print(zRaw); dir = 1;
}
om (knappar & BUTTON_LEFT) {
LCD.Print ("Y accel"); lcd.setCursor (0, 1);
LCD.Print(yRaw); dir = 2;
}
om (knappar & BUTTON_RIGHT) {
LCD.Print ("X accel"); lcd.setCursor (0, 1);
LCD.Print(xRaw); dir = 3;
}
Om knappen upp på LCD används, sedan tryckt rörelsen upptäcks av styrenheten på skärmen. Detta är standardvisningen av LCD-skärmen. Den variabla dir globala variabeln används för att definiera knappen som trycktes. Det används senare i en switch/case uttalande för att avgöra vilken information som ska visas kontinuerligt. Om du trycker ner knappen, visas Z acceleration rådata. Om du trycker på rätt knapp, visas den råa X acceleration data. Och om den vänstra knappen trycks, rå Y accelerationen visas.