Förstå & lärande Mayas gränssnitt (3 / 10 steg)

Steg 3: Kontrollpanelens Layout




Avsnittet Kontrollpanelens Layoutinnehåller knappar som ändrar vad som visas i Mayas huvudvyn eller panel.

I huvudsak knapparna ändra huvudvyn som visas. Detta är super bra för att visa din scen ur olika perspektiv. Här är en lista som omfattar de olika alternativen:

  1. visar en perspektivvy av scenen.
  2. visar fyra visningsportar (topp, perspektiv, sida och Front).
  3. visar Outliner (1) och en perspektivvy.
  4. visar Graph Editor (2) och en perspektivvy.
  5. visar Hypershade (3) och Nod Editor (4).
  6. visar en perspektivvy på upp till vänster och hypergraf (5) längst upp till höger och Graph Editor (2) på botten.
  7. Denna knapp är speciell. Det i princip tillåter användaren att anpassa och konfigurera om vad exakt visas i visningsområdet. Dess ikon visualiserar den aktuella layouten huvudpanelen. Varje inre knapp, när du klickar på presenterar en lista av åsikter som kan ersätta sub plattan i fråga.

Framför nämnde jag ett par saker som du inte kanske känner till. De beskrivs nedan. Det är viktigt att få en allmän överblick över dessa paneler, eftersom du kommer att stöta på dem i framtida om din animering, rendering, att skapa material och komplett scen hierarkier.

  1. Outliner visar vilka objekt som finns i scenen. Tänk på detta som en finder (från OSX) eller explorer (från Windows) fönster med alla objekt i din fil/scen. Maya skapar som standard ett par kameror för dig. Dessa kamera visas här (persp, övre, främre, sidan). När ett objekt är skapat, kommer det dyka upp här. Objektet har en plus-ikonen bredvid den, detta beror på att det finns ett annat objekt i den. Varje objekt (kamera, mesh, etc) i Maya har vanligtvis ett transform-objekt ovanpå det till kontroll där det är i rymden. (Se bild 3).
  2. Graph Editor är där animation nyckelrutor kan tweaked och skapat. Eftersom detta är en instructable i sig, ska jag hoppa över det här. Vet bara, det är där animatörer tillbringar merparten av sin dag keyframing och tweaking saker. (Se bild 4).
  3. Hypershade är där du ska gå att skapa nya material och konfigurera deras parametrar. I området arbetsmaterial / Shaders / texturer / etc är representerade som noder. Dessa noder kan kopplas ihop till bygga komplexa material och belysning modeller.
  4. Nod Editor liknar Hypershade arbetsområdet, kan nod redaktör du se den nod representation av objekt i din scen. Denna vy visar saker de inte är inte enkelt visualiseras i perspektivvyn, till exempel en objekt transformering eller form nod (vilket är vad alla maskor är representerade som).
  5. Hypergraf är ännu ett annat ställe där du kan Visa noden kritiska anmärkningar av objekt i din scen. Under hela Maya används noderna för att representera objekt. Dessa noder har vanligen in- och utgångar. Utdata för en nod och driva tillförsel av en annan nod. Således noderna är bra eftersom du kan bygga komplexa relationer mellan objekt / material / etc i din scen utan mycket kunskap om programmering eller hur de fungerar internt.

Phew, hoppas du gjorde det genom att. Jag vet att det är en hel del, men du kan också behandla detta instructable som en referens. Efter att ha spelat med Maya (vilket är vad jag rekommenderar för alla att lära sig det) kan du alltid komma tillbaka och läsa de relevanta avsnitt.

Se Steg
Relaterade Ämnen

Introduktion till MEL Scripting i Maya: 3D Fractals

Maya är ett mycket kraftfullt verktyg för att skapa 3D-animationer och rörlig grafik. Du kan modellera, textur, ljus, animera och återge inom samma miljö. Mayas visuella gränssnittet är kraftfull och djup. Det tillåter folk att bygga mycket komplexa...

Med Maya att snabbt skapa en professionell produkt gör för Shapeways

När du säljer en modedesign på 3D utskrift webbplatser som Shapeways, tror jag det är viktigt att skapa en både vacker och professionellt första intryck för en kund när de landar på din produktsida.I den här lektionen ska vi använda Maya 2015 att byg...

Att utforska Tesla Model S CAN-Bus

Nyligen tänkte jag det kunde vara kul att prova peta runt modell S kan bussen, eftersom bilen är i grunden en stor dator med nästan alla kontroller nås från den stora centralt placerade 17-tums pekskärm. Som jag en gång hörde någon säga, "den enda an...

Working With Sensors : Working With LDR

{"context":{"embeds":{"length":0},"plugins":{"length":0},"scripts":{"0":{},"1":{},"2":{},"3":{},"4":{},"5":{},"6":{},"7&...

DIY Beaglebone CAN buss Cape

Detta är ett tillägg till min andra handledning utforskar Tesla Model S kan bussen, för denna tutorial jag behövde något sätt att ansluta och skicka meddelanden via kan systemet, men ville inte betala och arm och ett ben för en fancy följetong "Cape&...

Tiny Tour de France gul Jersey handledning

The Tour de France resultatet avgjordes idag och för första gången någonsin en brittisk ryttare, Bradley Wiggins, vann loppet. Wiggins tävlar för Team Sky, som inrättades under 2010 i syfte att vinna Tour de France med en brittisk ryttare fram till 2...

Multi-DIY Fuktsensor + bevattning System

Ofta har en stor mängd växter till vatten blir en mödosam uppgift och att ha olika slags växter kräver mer uppmärksamhet eftersom varje typ förbrukar olika mycket vatten. Så har mina vänner och jag beslutat att genomföra en automatisk vattning som ba...

FabCache: En modulär, skalbara och spårbara locker system

Detta projekt utförs av studenter från Singapore Polytechnic. Projektgruppen består av: William Tan och Fong Jia Yi med herr Teo Shin Jen som våra byggherren.Idén:FabCache är en locker system som är modulär och skalbar och integrerade data logging-fu...

Plan vågutbredning i förstörande medellång analys med hjälp av MATLAB

Om du är intresserad i analysera förökning av elektromagnetiskt vinkar i en förstörande medium använder MATLAB är jag säker på att du har kollat på internet och hittade ingen hänvisning till göra det. Jag också drabbats av detta problem så jag provat...

Icke-förstörande fönster katt viftar

förra året fick vi en liten svart katt (en tomcat faktiskt) som var så aktiv och ville få utanför att spela, det körde oss galen för att hålla honom inne. Men alltid öppna och stänga dörren till vår lägenhet var för irriterande. Vi tog en titt på gen...

Termoelement förstärkare och K-typ termoelement gränssnitt med Arduino

Denna tutorial lär grunderna om användning av termoelement och termoelement förstärkare.Steg 1: IntroduktionBeskrivning/kontroller:Termoelement används för att mäta temperaturen. Men signalnivån produceras av termoelementet är mycket liten, således e...

Icke förstörande fotosnaiper på en canon, av photosniper

passande min canon 550 till min tair3s med handtag. samtidigt orsakar ingen skada alls.OBS DU KAN SÄTTA EN M42 3 X TELEKONVERTER PÅ OCH KAMERAN PASSAR! INGEN YTTERLIGARE ÅTGÄRD BEHÖVS EMELLERTID OM 900MM ÄR INTE DIN SAK OCH SKULLE FÖREDRA 300MM SEDAN...

3D Jack o ' Lantern i MAYA med eld effekt

denna Halloween designa din egen 3D Jack o ' Lantern och bara inte utforma det ge eld efffect i maya.Så låt oss komma igång!!Steg 1: Skapa pumpa kropp Undeads are coming . . . Samla upp din styrka och förbereda för kampen... Varje hem i vår by skall...

Att bygga upp en förståelse av elektriska kretsar

detta instructable är enhet jag gör med min heder fysikstudenter att hjälpa dem att bygga sig en förståelse för hur varje del av en elektrisk krets fungerar och varför den gör vad den gör. Jag har brutit ner enheten i en rad mål med en förklaring av...

Bygga en trummaskin med billiga materiella gränssnitt (d-touch trummaskin)

d-touch trummaskin är en trummaskin med ett konkret användargränssnitt: du kan göra musik genom att placera och ordna fysiska objekt på ett A4 papper. Om du vill göra konkreta beats behöver du några gamla stype klippa & klistra. Denna instrctables fö...

ChalKaat (förstärkt verklighet baserad laserskärare)

Nutid CNC/Lasercutters har ett indirekt gränssnitt med externa datorer. För att förklara detta låt mig ge er ett exempel, kan tänka mig vill du klippa läderarmband för din arm. För att göra detta med nuvarande laserklingor måste du först ta mätning a...

Början Microcontrollers del 13: Intro till LCD gränssnitt

Mikrokontroller är en underbar bit av ingenjörskonst och det kan göra många saker (med hjälp av några bra programmering), men det är fortfarande en ogenomskinlig svart låda. Om du vill att dela information, eller visa dig vad det försöker göra det, m...

ATTiny USI I2C inledning - en kraftfull, snabb och bekväm kommunikationsgränssnitt för ATTiny projekt!

I2C, det är en standard som har funnits i runt 20 år och har hittat användningsområden i nästan varje hörn av elektronik universum. Det är en otroligt användbar teknik för oss microcontroller hobby men kan verka skrämmande för nya användare. Denna ha...

Imprint ljud och radiovågor på din näthinna: förstärkt verklighet med perfekt anpassning

Med S.W.I.M. (sekventiell Imprinting vågmaskin) kan du se annars osynliga ljud vågor och radiosände vinkar, tryckt på din näthinna, på fotografiska medier eller glasögon/kamera.Detta beror på något jag samtalet Phenomenological eller fenomenal Augmen...