Förstå & lärande Mayas gränssnitt (7 / 10 steg)
Steg 7: Kanal Box / Layer redaktör / attribut redaktör
Kanal om du visar du invänder egenskaper. Om du skapar en kub i Maya (skapa -> primitiva Polygon -> kub) och valt det, rutan kanal skulle tillåta dig att redigera kubens egenskaper och parametrar. Du kan till exempel ändra om det är beläget i rymden, dess rotation, skala och om dess synliga eller inte.
Inom rutan kanal nedan kubens omvandla egenskaper, finns det två andra sektioner (former och ingångar). Objekten i dessa avsnitt är klickbara och deras parametrar kan tweaked det. Till exempel om du vill ändra hur många indelning kuben hade du kan klicka på en av textrutorna och ange ett nytt värde.
Gå vidare och göra en kub, centrera den i scenen, rotera det tills du är nöjd, och då ge kuben fler underavdelningar.
Layer redaktör är väldigt mycket som Photoshop eller Illustrator lager redaktör. Här kan du skapa nya lager, ta bort lager, Byt namn på lager och slå på och av Lageregenskaper. Det finns ett par olika typer av lager som Maya har, jag kommer att fokusera på Displayen lager och Återge lager eftersom de är de mest använda.
En Display lager innehåller objekt i din scen som du vill se i huvudvyn. Om du stänger av lagrets synlighet här, visas de inte längre i huvudvyn. Du kan lägga till ett objekt i ett lager för visning genom att markera objektet och högerklicka på displayen lager och välja alternativet "Lägg till markerade objekt". Om du skapar många display lager, Tänk på att ett objekt kan endast hör hemma i en bildskärm lager. Detta är den viktigaste skillnaden mellan Display lager och återge lager.
Återge lager är användbara när flera pass rendering behövs. Till exempel om du vill återge separata bilder för att fånga olika render egenskaperna för scenen (som speglande belysning, ocklusion, diffus belysning, etc,). Således kan du lägga till dina objekt på alla render lager och konfigurera varje lager render passera alternativ.
Det är en mer panel som är viktig är det Attributredigeraren. Den Attributredigeraren är som Kanal Box men visar ännu fler egenskaper eller "attribut". Till exempel om du har skapat en kub och ville se vilken typ av material var på kuben, kan du markera kub och öppna den Attributredigeraren (genom att trycka på ikonen tredje från höger i det övre högra hörnet av Mayas gränssnitt, visas i den femte bilden). Små pilknapparna (visas i den sjätte bilden) kan du växla mellan flikarna tills du kommer till lambert1 eller liknande.