Förstå & lärande Mayas gränssnitt (9 / 10 steg)
Steg 9: Script Editor
Hittills har vi använt Mayas gränssnitt för att komma åt verktyg och kommandon. Dessa verktyg och kommandon kan också utföras / nås av Script Editor. Som standard Script Editor är mycket liten, men vi kan expandera det och låt det andedräkt. Tryck på knappen i nedre vänstra hörnet av Maya är (visas i den första bilden). Ett annat sätt att exponera Script Editor är med hjälp av Mayas fönster -menyn och sedan välja General Editor och sedan Script Editor.
Med Skriptredigeraren öppna, gå vidare och skapa en kub som du normalt skulle. Sedan titta på den övre delen av Skriptredigeraren, ser du att Maya har ekade ett par kommandon (visas int va fjärde bilden). Nu kopiera raden: "polyCube -ch på -o på - cuv 4." och klistra in den i botten av Script Editor. Kontrollera att fliken MEL är markerad. Ta bort kuben du just gjort och sedan markera text och tryck på kontroll + RETUR. Maya kommer att köra kommandot och skapa en kub centrerad på beskärningen!
Detta visar bara kan du script saker som normalt skulle ta en massa tid med Mayas visuella gränssnittet. Den stora sak om skript i maya är att Maya loggar varje kommandon du prestera. Alltså om du inte vet vad MEL kommandot för ett särskilt verktyg eller en åtgärd, bara prestera åtgärden och kolla skriptet redaktörer loggutdata.