G-kod (3 / 5 steg)
Steg 3: Inspektera g-kod (kontroll)
3D-läge visas en 3D-modell konstruerad av vägar i varje lager. Det ser lite udda först, men du vänjer sig det snart. Viktigaste är att rotera och zooma och få varje vinkel så att du kan upptäcka fel. Nedan följer exempel på vad du försöker att upptäcka.
- Jätte hål / saknas lager
Detta är det vanligaste problemet som du kan se vanligtvis på grund av icke-grenrör. Rotera din modell tills du ser något som visas i bilden nedan. Detta innebär att ingenting kommer ut där det saknas materialet saknas. Så skriv inte ut filen eftersom det kommer att se ut exakt så här.
- Random Extra Material
Detta är sällsynta och oftast har liten effekt på Skriv ut och jag har ingen aning vad som orsakar detta. Mitt bästa råd är att omorientera modellen och plocka minst av de värsta omorienteras gcodes. Lyckligtvis de flesta extra material är på utsidan och kan avbrytas efter utskrift.
- Inre Material
Vanligtvis är detta beror på den programvara du använde för att göra gcode kommer att vilja lägga till automatiska stöder inuti modellen.
- Udda objekt
Vissa objekt oftast små eller tunna har ofta svårt att generera en bra gcode. Här var ett projekt som jag jobbade på för matematik student. Som kan ses under de flesta det fanns uppenbara fel som kommer att hända.