Göra en 3D-modell från bilder (4 / 7 steg)
Steg 4: Med hjälp av första programmet: visuell SFM
Visuella SFM skapades av Changchang Wu medan han avslutade sin postdoc vid University of Washington Seattle. Han har gått vidare till större saker, som arbete för Google.
Navigering
Jag har hittat med hjälp av en mus enklaste. Vänsterklick kommer att markera knappar och bilder och flytta miniatyrbilderna och din modell runt. Rätt klick kommer att rotera modellen runt ursprung (grön, röd och blå linjer att göra ett rätt vinkel hörn). Dina roller kommer att zooma in och ut för allt.
För att få den bästa visningen av din modell, flytta den så ursprung är någonstans inuti och sedan rotera runt. Programmet roterar runt ursprung och om modellen är nära du kan glömma bort och spendera lite tid att hitta den.
1. Ladda ner
Du kan hämta VisualSFM från ChangChang Wus hemsida. Programmet körs på Windows (32/64 bitars), Mac och Linux. De har särskilda installationsinstruktioner. Det rekommenderas starkt att följa dessa anvisningar. Jag personligen använder Windows och funnit att programmet nerladdningar som en zip-fil med allt som ingår. Extrahera allt till en egen mapp. En gång extraherade bör du placera den i dokumentmappen.
Obs: Måste det ha "skriva" privilegier och lägga det i mappen "programfil" inte tillåter att. Jag upptäckte att den hårda vägen när mina bilder kvar att skapa konstiga modeller.
Programmet levereras med 3/4 av vad du behöver att komma till nästa steg. Nu måste du ladda ner tre fler program och en fil. Ska du hämta lämpligt objekt för ditt operativsystem (dvs 32 eller 64 bitarsversion). Du kommer att behöva få cmvs.exe, pmvs2.exe, genOption.exe och pthreadVC2.dll från här . Spara eller flytta dessa filer till samma plats som VisualSFM.exe.
2. komma igång
Om du vill köra programmet alla du kommer att behöva göra körs VisualSFM.exe, är det enda i mappen med en individualiserad ikon. Loggfönstret (separat fönster till höger) har en rinnande logg för varje process som uppstår.
Kör det här programmet är ganska enkel och har endast 4 knappar du behöver oroa dig.
Obs: Jag skulle göra en springa igenom med 20 eller mindre bilder först bekanta så och allt slås in.
a. Ladda upp dina filer.
Du kan använda antingen den "Arkiv -> öppna + flera bilder" eller den tredje knappen från vänster som ser ut som en blå mapp med ett plustecken. Detta öppnar ett fönster letar bilder. Direkt till platsen där bilderna du tog det för din modell. Välj alla bilder och tryck "Öppna". Detta kommer att visa miniatyrer av varje bild laddas upp. Du kan zooma ut för att visa alla bilder. Det kan finnas några tomma bildramar eftersom programmet är utformat för att spara minne. Du kan ladda upp dessa saknade bilder med hjälp av "SfM -> mer funktioner -> Uppdatera punkt färg" och en gång gjort användning "SfM -> mer funktioner -> Uppdatera miniatyrer".
b. computing saknas matcher
Enklaste sättet att göra detta att klicka på knappen sjätte från höger som ser ut som fyra olika färgade pilar som pekar bort från en mittpunkt. Denna process tar olika mycket beroende på datorkraft och virtuellt minne (RAM).
c. beräkna 3D (gles) Cloud återuppbyggnad
Den 3D rekonstruktionen är knappen omedelbart rätt till föregående. Det ser ut som två pilar som pekar åt höger, röd ovanpå blå. Detta skapar en rolig visuell visar alla matchande punkter mellan bilderna och börjar att sätta dem i 3D-rymden. När 3D rekonstruktion är klar visas ett punktmoln med alla bilder från den vinkel de togs från.
Under denna process kan användas i programmet tänker du använde två olika kameror och det kommer att skapa två olika punkt moln (förhoppningsvis du kommer endast har en). Med visuella SFM huvudfönstret valt, slå på "Upp"-knappen på tangentbordet för att växla mellan punkt moln. Titta igenom hur många du har och hitta en som är mest kompletta och ta bort de andra. Ta bort ett punktmoln eller modell görs genom: "SfM -> ta bort valda modellen" som är näst längst ned på listan.
Att få vissa, eller alla, av dessa kameror från modeller du kommer: "SfM -> mer funktioner -> Hitta fler poäng". Nu Skjut knappen som ser identisk med den tidigare men har ett plustecken också, röd pil ovanpå en blå en med ett rött plustecken. Det här är knappen "Återuppta 3D rekonstruktion". GÖR inte HIT tidigare knappen eftersom du kommer att behöva upprepa detta hela steg igen. Upprepa detta två eller tre gånger att få alla dina kameror och få bättre matcher mellan bilderna.
d. redigera inställningarna för en utdatafil.
I samma mapp som programmet Visual SFM bör det finnas en fil som heter "nv.ini". Visuella SFM drar alla inställningar att köra härifrån. Om du använder ett stort antal filer, som jag är, behövde jag ändra ett nummer för att få en enda utdatafilen. Du ska kunna öppna filen med en textredigerare (.txt). Leta efter raden "param_cmvs_max_images" och ändra numret till något stort än antalet bilder du har.
e. köra täta moln återuppbyggnad
Knappen för detta är femte från höger och fyra olika färgade brev, CMVS. Knappen kommer att öppna ett fönster och frågar var du vill spara nästa uppsättning datafiler. Se till att du har hänvisas det till den andra mappen och sedan ge det några namn som du ser montering. Hit spara och det kommer att börja göra sin grej. Detta steg tar en anständig tid att slutföra så hastigt en bok och lite te och njuta av värmen du datorn kommer att avskräckas. Detta går igenom alla matchande pekar igen och hitta ännu mer poäng att skapa en ännu noggrannare punktmoln.
f. visning och städa upp din kompakt punkt moln
När den föregående operationen är klar behöver du bara slå din "Tab"-tangenten för att se resultatet. Här kan du se att täta återuppbyggnaden ser ut nästan exakt som din modell, bara med några extra spurs poäng. Ta bort dessa extra sporrar och städa upp din modell tryck på "F1" och välj sedan din poäng. Allt inuti rektangeln kommer att väljas. Tryck på "Delete" och de valda punkterna tas bort. Fortsätt detta tills du är nöjd.
Jag skulle rekommendera att ta bort de uppenbara slumpmässiga grupperna av poäng och någon annan funktion som du vill i din slutresultatet. Denna del kan vara en kanin hål om du är en perfektionist. Tror inte att du måste göra det perfekt rätt nu, mixer är ett bra verktyg för att redigera din slutresultatet.
När du har rengjort din punkt moln och du är nöjd med slutresultatet du behöver spara. Att göra detta: "SfM -> Spara NView Match" och ge den ett filnamn och se till att det sparas som en .nvm fil.