Göra en 3D-modell från bilder (5 / 7 steg)
Steg 5: Med det andra programmet: MeshLab
Navigering
Vänsterklick kommer att välja knappar och används för att rotera din modell. Klicka på de tre ringarna (röd, grön och blå). Röda och blå ringarna är för vertikal rotation och gröna är horisontell. Mittknappen flyttar modellen i rymden och roller bollen zoomar in och ut.
MeshLab har en cool funktion för att förklara vad allt betyder. Allt du behöver göra är att flytta markören över en funktion som du använder och det kommer att ge en förklaring av hur man använder den.
1. Ladda ner
Du kan hämta MeshLab från sourceforge. Programmet körs på Windows (32/64 bitars), Mac och Linux. MeshLab installeras som alla andra program. MeshLab V1.3.2 32 arbete bra på vin.
2. komma igång
MeshLab kan startas som alla andra program installerat på din dator. Bara hitta ikonen på skrivbordet eller i mappen program.
a. öppna projektet
Klicka på den andra ikonen från vänster (mapp med tre vågräta papper). Navigera till [filename].nvm.cmvs/00 mapp, välj "bundle.rd.out" och slog öppna. Då öppnas ett nytt fönster där du ska välja "list.txt", klicka sedan på öppna. Det kan ta en minut eller två för att öppna den här filen, beroende på hur många bilder du använt.
b. importera tät punktmoln
När det öppnar kommer att du behöva ta bort punktmoln och importera din rengjorda upp tät punktmoln. För att göra detta måste du slå på "Lager"-knappen, sjunde från vänster (flera pappersark vågräta). Det kommer att öppna ett fönster på höger sida av skärmen. Högerklicka på "[filnamn].0.ply", där en meny visas, och välj "Ta bort nuvarande Mesh". Din glesa punktmoln försvinner. Du behöver nu Klicka på den tredje knappen från vänster (mapp med pil i), navigera till filen som du sparade i det sista steget från visuella SfM och öppna den.
c. skalning modellen
Punktmoln har en storlek till det men att storleken inte är förhållandet 1:1. För att få det måste där du mäta en specifik del på din modell. Nu kan du mäta det i programmet verktyget "mäta", som ser ut som en gul rullas upp tyg måttband nära mitten av verktygsfältet. När du klickar på knappen måste du hitta, om möjligt, exakt samma punkter på din modell mätt du ursprungligen (zooma in eller ut kan krävas). Programmet kommer att skapa en linje, och ett nummer, på din andra klick. Nu måste du få detta mått och din ursprungliga vara samma. För att göra detta får du en kvot på hur olika de är. Dela upp din ursprungliga mätning vid mätningen i programmet för att få ett förhållande som du kommer att behöva öka din modell av (jag ursprungligen mätt i tum men var tvungen att konvertera den till millimeter att få lämpligt förhållande). Klicka på "filter -> normaler, krökningar och orientering -> Omforma: skala". I fönstret som dyker upp måste du mata in förhållandet du hittat in i någon av tre boxar (X, Y eller Z). Om din förhållandet är större än 100 måste du flytta reglaget hela vägen till höger, ingång förhållandet till höger om numret i rutan och ta bort de "100". Hit tillämpas och din modell kommer att antingen flytta eller försvinner. Detta är eftersom inriktningen att du på din modell är inte längre gäller för den nya storleken av modellen. Zooma ut och flytta din modell till en orientering där du kan se den. Nu mät om och upprepa processen tills du är nöjd med storleken. Om du vill göra din modell större än originalet du sedan kan multiplicera din förhållandet av beloppet (dvs 1/8, 1/2, 2 x).
d. att skapa en maska
Klicka på menyraden "Filter -> punkt Set -> yta återuppbyggnad: Poisson". Öppnas en prompt där du bör ändra parametrarna för "Octree djup" till 10. Den "Problemlösaren delar" och "Prover Per nod" måste spelas med för att skapa en anständig maska. "Prover Per nod" bidrar till att skapa en jämnare mesh, som ni kan se på skärmdumpar. Jag väljer att använda 4 "prover Per nod". Nästa, rätt klick på det första objektet i lager och ta bort den. Slutligen behöver vi ta bort icke-grenrör kanter, "filter -> Val -> Välj icke grenrör kanter". När jag gör detta får jag ett felmeddelande eftersom jag fick en fast kropp
Obs: Modell jag valde inte skapade ett mycket bra nät att använda. Förlåt.
e. exportin Mesh
Den sista sak du kommer att göra i MeshLab är spara det så att du kan använda den i mixer. Knappen för detta ser ut som den typiska spara knapp av en diskett. Ändra namnet på filen så att du kan göra om något om det behövs. Jag tog ut den ". 0" mellan filnamn och .ply.
Handledning
De mest omfattande handledning videor som jag har hittat är av Mister P. Videor gå från grundläggande till avancerade användningsområden inom programmet.