Himmelska Mechanica serie: växellåda design och konstruktion (5 / 6 steg)
Steg 5: Playa doom, och bortom!
Så, med en (oftast) komplett skulptur och en fungerande växellåda, vi gick till Burning Man! Byggandet av hela pjäs tog lite mindre än en vecka. Med det hela ihop, vi vände på den och hoppades på bäst! Det hela började vända och verkade fungera, men då en stor KLONK! har hänt. Oh nej!!
Några av växlarna hade halkat in i obalans, och det skulle inte fungera igen. Under de närmaste dagarna isär Jessika växellådan medan det var fortfarande inne i skulpturen. Ingen rolig uppgift, med tanke på insidan av som ser ut som en köttkvarn och takstolar, enhet kedjor, slangar och alla möjliga andra saker i vägen. Det fanns vissa redskap som fastnat i ett dåligt läge, och hon un-fastnat dem och ihop den.
Vi kopplade ur alla planeter från växellådan och vände på den och det fungerade igen. Men om vi ansluten för många av dem, problem skulle hända och det skulle vill bryta. Vi mixtrar med den, lägga till kragar till axlar och justera saker och un-störning det igen för förmodligen hela veckan. Det löpte på poäng med bara 4 gasjättarna ansluten, men aldrig som konsekvent.
Det tog ett tag för att lista ut allt som höll den från fungerar bra och hur man löser dem. Det skulle vara ca 8 månader fram till nästa show, som var Maker Faire 2015. Under den tiden har vi arbetat om fastställande av skulpturen på en avslappnad takt. Saker som var trasig, och hur vi fast dem:
- De 6 fot ring redskap som de 4 inre planeterna var monterade på hade problem med störning och massor av friktion. Dessa delar och hur vi fast dem kommer att bli föremål för en annan Instructable i denna samling!
- Kugghjul i växellådan var också fria att flytta upp och ner. Hela växellådan är ganska lös och flexibla, det mesta är bara låst på plats av hur den monteras och har inga bultar helt begränsa det. Detta är avsiktligt. Det finns några olika sätt att närma precision, passform och justering mekanismer. Ett sätt är att göra allt mycket exakt, och begränsa det på plats ordentligt. I många fall som hög hastighet mekanismer är detta verkligen det enda sättet. Men plasma skärning och svetsning färdiga delar tillsammans är inte exakta operationer, så vi måste göra mekanismen kunna ta itu med sin inneboende vaghet. För att göra något oprecisa arbete, måste du bygga i justerbarhet och strategiska flexibilitet, annars overconstrained delar kommer att producera enorma krafter i oavsiktliga sätt och avbrott eller sylt. Men vi gick för långt i början med att tillåta flexibiliteten som redskap att flytta upp och ner, och de skulle hoppa ur läge med varandra. Så vi svetsade på ytterligare 1/8" stål ringar till toppen och botten av vissa redskap. Dessa se till att redskap som inte kan flytta upp eller ner i förhållande till redskap den maskor med.
- Jag beräknas ut avstånd i allt i gear stackarna just och i den ursprungliga bygga, läggas till shims för att matcha dessa beräkningar. Men verkligheten bara jive inte med dessa beräkningar av skäl som inte jag fortfarande helt säker på. Så för att få redskap mot toppen av växellådan att anpassa väl i vertikal riktning, fick de mot botten dras ut mer av justering och vice verse. Växlarna kommer att tolerera några obalans på grund av ovan nämnda flexibiliteten, men att vara dåligt gör dem mer benägna att hoppa över om det är andra problem spelar också. När jag byggde om växellådan, jag slängde de exakta beräkningarna åt sidan och lagt till bara shims till varje nivå en samtidigt för att göra det mesh väl med sin motsvarighet. Det var mer jobbigt än att lägga till i en förutbestämd mängd shims, men anpassningen av allt i växellådan visade sig mycket, mycket bättre.
- Vi gjorde ersättare för några av mest dåligt skära redskap
Med ombyggda växellådan och andra förändringar vi genomfört, sprang vi i tre dagar på Maker Faire! I slutet av dag två startade vår motor att dö. De inre planeterna flytta den snabbaste och fortfarande hade en hel del friktion. Power krävs lika med hastighet gånger kraft, och vår 1/2hp motor var bara inte tillräckligt kraftfull och började att laga några lindningar. Men det var inte helt borta, och det fortfarande fungerade fint när vi kopplas 4 inre planeterna.