Hur man bygger en Arduino Powered Chess spela Robot (2 / 13 steg)
Steg 2: Design och kod förklaring
I bilderna nedan kan du se att varje stegmotor kan röra sig fritt kring sin egen axel tack vare låda lagren. På Y-axeln, är varje järnväg ansluten med trä struktur, så att X-axeln kan sitta ovanpå det. Även är på X-axeln servo som höjer och sänker den kraftfull magneten, så att det kan positionera sig innan du flyttar bitar.
Känn dig fri att ladda ner filen sketchup och röra runt om du är osäker på något.
Ett annat intressant inslag i denna design är hur man kod samtal med arduino och motorer. Vi måste ta itu varje kvadrat som en uppsättning koordinater så att vi kan hitta lutning och avstånd, men den traditionella metoden att märkning torg A1, A2, etc. inte fungerar särskilt bra i koden. Standard (x, y) koordinater är mycket trevligare. Dessa koordinater, måste dock vara i form av ett enda nummer. Vad jag sluttat med upp gör tilldelar varje kvadrat till ett nummer, som du kan se på bild #3. Dessa siffror egentligen fungerar inte som koordinater på en 8 x 8 schackbräde, men eftersom vi använder ett talsystem med bas 10.
För att lösa denna fråga, vi tar 10 bastalet av varje ruta och konvertera den till basen 8 med operatorn modulus i C. 27, till exempel, är 33 i bas 8, med den första siffran är x-koordinaten och andra y. Om man räknar över tre rutor och upp tre torg, voila! Du hamnar på torget 27. Detta ombyggda koordinatsystem slutar se ut som bild #4.