Hur man bygger en Nintendo arcade (2 / 5 steg)
Steg 2: Hacka tangentbordet för att använda som ett gränssnitt
Du kan köpa pulsgivare färdiga och spara en massa tid, eller du kan göra det på billiga och tillbringar mycket tid lödning. Jag föredrar att göra så mycket som möjligt själv, utan att köpa speciella delar.
Ta isär tangentbordet och inne hittar du en tunn transparent bit plastfilm. Det är egentligen två stycken som du måste avgränsa. Efter detta, ta en sharpie och markera de kontakter som överensstämmer med den du vill använda.
Jag använde följande nycklar: fliken, esc, ctrl, alt, R, F4, ange, NumLock, och siffrorna 2,4,5,6,8, allt från num pad, som är mycket viktigt. Siffrorna överst på tangentbordet fungerar inte. Detta beror på att jag använde 2,4,6 och 8 som upp, ner, vänster och höger styrenheter för emulatorn. Genom att aktivera Tröga tangenter, styra dessa samma siffror muspekaren. Num lås aktiverar/inaktiverar tröga tangenter. Nummer 5 nyckeln är det vänster musklick. Om du använder en 8-vägs joystick, kan du också använda nummer 7,9,1, och 3 för respektive diagonaler. Jag har valt att hålla det enkelt med en 4-vägs joystick eftersom det bara skulle efterlikna och gamla skolan NES.
Inuti emulator, kan du välja vilka tangenter styra vad. Detta är vad jag använde:
Huvudsaklig knappen:
UPP---num pad 8
NED---num pad 2
LÄMNADE---num pad 4
JUST---num pad 6
Starta---ange
Välj---flik
B-knappen---ctrl
En knapp---alt
Sekundära knappar:
Musläge---NumLock
Återställ---ctrl + R
Dölj/Visa menyn---esc
Mus-klicka---num pad 5
Exit---alt + F4
Nu när du har nyckel märkt på filmerna, måste vi spåra kontakter och se vilken pin motsvarar vilken kontakt. varje film har sin egen uppsättning stift. En uppsättning kommer att finnas skäl och de andra kommer att öppnas. Filmen som är i trädgården kommer att ha minst mängd stiften. Min grundstötning film hade 8 stift och öppna filmen hade 20 pins. Till exempel: ta R-knappen i marken bladet och använder en multimeter i kontinuitet läge, ta reda på vilka stift 8 stift leder till kontakten för bokstaven R. I mitt fall var det stift 5. Gör samma sak för bokstaven R på öppet fält visar motsvarar R-knappen stift 11. Nu vet vi att om vi gör dessa två stift vidrör varandra, som aktiverar bokstaven R. Det är så ett tangentbord fungerar. Upprepa detta för varje tangent du ska använda, att göra en lista över denna information när du går.
löda sladdar mellan kontaktstiften du behöver och ett kretskort prototyper från radioshack. En fin spets är när du har din löda punkt gjort, kväva hela i varmt lim så ingen tråd av misstag få dras av.
När gränssnittet är klar, kommer du tråd knapparna till prototyper styrelser.