Hur man gör en enkel spel i Unity 3D (9 / 12 steg)
Steg 9: Göra kameran följa spelaren
Vi vill att kameran ska följa spelaren runt på skärmen när den flyttas. För detta ändamål, skapa ett skript som heter "cameraMovement" genom att lägga till en ny skriften komponent till Main kameran i panelen granska. Dubbelklicka på skriptet för att öppna den i MonoDevelop.
Detta skript kommer att komma åt ett annat spel objekt, spelaren, så måste du deklarera detta före skriptets Start() funktion genom att skriva
offentliga GameObject spelaren;
Skapa en Vector3 som kallas "offset" genom att skriva
privat Vector3 offset;
Under Funktionen Start(), tilldela värdet för förskjutning för att
offset=Transform.position;
som är (x, y, z) placera av kameran.
Under en funktion kallad LateUpdate (), definiera kamerans position som spelarens position plus några förskjutning:
void LateUpdate () {
Transform.position=Player.Transform.position+offset;}
Spara skriptet och gå tillbaka till enighet.
Behöver vi tilldela ett spel objekt till "spelare" vi definierat i skriptet cameraMovement. Välj Main kameran och titta på panelen granska. Under cameraMovement manus, det bör finnas en låda som kallas "Player." Det är för närvarande tilldelas ingen (GameObject). Dra spelaren från hierarkin i den här rutan tilldela spelaren spelet objekt till cameraMovement skriptet.
Var noga med att dra nya skriptet i mappen scripts (på projektpanelen), som du skapade under tillgångar.
Prova spelet genom att klicka på knappen Spela upp i toppen, mitten av skärmen. Du bör kunna flytta spelaren med piltangenterna och kameran bör följa din rörelse.
Spara scenen och spara projektet.