Hur man gör en enkel spel i Unity 3D (5 / 12 steg)
Steg 5: Skapa spelaren
Du kan hämta figurer från olika ställen på nätet, såsom Unity butik, men för denna tutorial, vi ska bara använda ett av de inbyggda spel för spelare.
Gå till spelet objekt-skapa andra – sfär.
Markera området i hierarkin och döp om den "Player." Återställa dess transformering.
Nu behöver vi fysik. Gör spelaren med fysikens lagar genom att klicka på Lägg till komponenten längst ned på panelen granska med spelaren valt. Lägg till fysik-Rigidbody. Lämna alla standardinställningar.
Du kommer att märka att varje objekt kommer med en mängd "komponenter" läggas till det som du kan se i granskaren. Varje kub, sfär, etc. har en komponent som kallas en "collider." Detta är det fysiska området av skärmen där objektet betraktas som tar upp plats. Om du inaktiverar en collider, än objektet blir som ett spöke, kunna passera genom andra objekt. (Se video för vad som händer när du stänger av spelarens collider komponent.) Du kan aktivera komponenter på och av genom att kontrollera och avmarkerar kryssrutan bredvid komponentens namn.