Hur man gör en enkel spel i Unity 3D (2 / 12 steg)
Steg 2: Anpassa layout
Den första sak du kanske vill göra är anpassar layouten. Varje fönster kan klickade och dras in i position. Alternativt kan du använda standard layouter medföljer enighet genom att klicka på släpp baren under Layout i upp till vänster på skärmen. Jag gillar den höga layouten, men jag tycker det är bra att sätta spelet vy nedan vyn scen.
Det finns fem huvudsakliga windows som du använder för det mesta med enighet. De är den scen, spel, hierarki, projektoch inspektör windows. Se fem bilder överst i steget för bilder i varje fönster.
Scen -det är där spelet tillverkningen sker. Det visar vilka delar du har i ditt spel och där de är i förhållande till varandra. Det finns ett block i det övre högra hörnet visar rumslig orientering på scenen.
Spel – visar vyn att huvudkameran ser när du spelar spelet. Du kan testa ditt spel i det här fönstret genom att klicka på knappen Spela upp i toppen, mitten av skärmen.
Hierarki -listar alla element du har lagt till scenen. Detta är den huvudsakliga kameran standard. Du kan skapa nya element genom att klicka på skapa och välja typ av objekt du vill ha. Detta kan också göras med hjälp av GameObject dropdown menyn överst på skärmen.
Projekt -visar de filer som används för spelet. Du kan skapa mappar, skript, etc. genom att klicka på skapa under projektfönstret.
Inspektör – det är där du anpassa aspekter av varje element som är i scenen. Bara markera ett objekt i fönstret hierarki eller dubbelklicka på ett objekt i fönstret scen för att visa dess attribut i panelen granska.