Hur man gör en enkel spel i Unity 3D (12 / 12 steg)
Steg 12: Se risker
Dessa svårt att se paneler kommer att starta spelaren i luften, och möjligen över kanten på arenan, i vilket fall det kommer att vara game over. Att göra risker är en liknande process att göra objekt.
Skapa nytt tomt spel objekt kallas "Risker."
Skapa en ny Quad och kalla det "Fara."
Tag det som risk, och kontrollera "Är Trigger".
Ändra sin färg så kan du se den genom att välja Mesh Renderer i granskaren, med risken som valts, och ändra dess material. Klicka på listrutan av material, och använder det lilla grå cirkeln till höger om rutan för att välja ett annat material än standard grå för faran. Jag hade ett vitt material pre-installerat, så jag använde som.
Ändra den risk rotation till 90 om X-axeln och sänka dess Y höjd till -0,4 så det är en liten vit kvadrat ligger precis över golvet i arenan.
Redigera skriptet spelare, under den OnTriggerEnter() funktionen, så att den står för möjligheten att spelaren går in i-objektet är en fara, och inte ett objekt. Tala om för spelaren att hoppa om den träffar faran.
void OnTriggerEnter(Collider other) {
IF(other.gameObject.tag=="item") {
other.gameObject.SetActive(false);
antal = antal + 1.
CountText();
}
IF(other.gameObject.tag=="Hazard") {
other.gameObject.SetActive(false);
Vector3 hoppa = nya Vector3 (0.0f, 30, 0.0f);
rigidbody. AddForce (hoppa * hastighet * Time.deltaTime);
}
Spara kod, gå tillbaka till den enhet redaktören och duplicera faran några gånger.
Placera riskerna runt arenan och prova spelet!