Hur man gör en enkel spel i Unity 3D (11 / 12 steg)
Steg 11: Gör spelaren samla objekt & Visa poängen
Öppna spelaren rörelse skriptet från panelen granska spelare spelet Markera objektet, ändra skriptet för att tillåta spelaren att samla och hålla reda på, vad det har samlats in.
Göra två förklaringar: en är en variabel som håller reda på dina poäng, och den andra är en GUI text som kommer att visa din poäng på vyn scen.
privata int antal;
offentliga GUIText countText;
Under Funktionen void Start(), initiera greve och CountText, en funktion som vi kommer att skriva senare.
Count = 0;
CountText();
Skriva en ny funktion för vad som händer när spelaren kolliderar med objekten. Detta bör vara ett eget avsnitt, precis som void Start() och void uppdatering sektioner.
void OnTriggerEnter(Collider other) {
om (other.gameObject.tag == "element")
{other.gameObject.SetActive(false);
antal = antal + 1.
CountText();}
}
Skriv funktionen CountText, som kommer att uppdatera poäng på GUI displayen.
Void CountText() {
countText.text="Count:"+ count. ToString();
}
Spara kod och växla tillbaka till enighet.
Markera alla objekt, se till att de är taggade som objekt och kontrollera knappen "Är Trigger" i rutan Collider komponenten av inspektören.
Kontrollera också "Är kinematisk" knappen under rigidbody. Detta förhindrar att dina objekt faller igenom golvet, i huvudsak genom att stänga av gravitation.
För countText, skapa en ny GUI (grafiskt användargränssnitt) Text med hjälp av alternativet Skapa under hierarkin.
Ange den GUI Text transform till (0.1.0) och ge den en pixel förskjutning av (10, -10) i komponenten GUIText på panelen granska.
Dra den GUI texten i textrutan antal inspektören med spelaren valt.