Hur man kontrollerar 3 servomotorer med tryckknapp växlar och en Arduino Uno (6 / 9 steg)
Steg 6: Programmering Arduino - deklarera variabler och servon
OK, så alla fysiska åtgärder har slutförts, är nu det dags att berätta Arduino vad göra med all hårdvara vi har ansluten till den.
När du först tittar på programmet det är lite läskigt, men när vi dela upp det i dess viktiga delar, är det lätt att se vad som händer. För att sammanfatta vad har vi fysiskt installerat. Vi har 3 par tryckknappar, varje par ansvarar för att kontrollera en servomotor, så vår kod i princip kommer att upprepa sig 3 gånger.
Låt oss ta en titt på koden som hanterar deklarerande servo objekt första:
#include < Servo.h >
Servo myservo; skapa objekt för att styra en servo servo
Servo myservo2;
Servo myservo3;
Koden ger först i Servo.h biblioteket så att den kan hantera servon. Sedan deklarerar vi namnen på de tre servo objekt vi använder för att hantera våra servomotorer, i vårt fall är namnen på objekt som servo myservo, myservo2 och myservo3.
Nästa vi måste deklarera några variabler vi kommer att använda senare i koden för att lagra servomotor ställning:
int pos = 85. variabel att lagra servo startposition
int pos2 = 85.
int pos3 = 85.
Vi deklarerar här variabler som kommer att hantera positionen för servo och vi också att deras värde vid start till 85 (halvvägs mellan 5 och 175, som kommer att centrera position av servo)
Nästa förklara vi 3 variabler, maxDeg, minDeg och rörelse.
Dessa kommer att användas för att begränsa rörligheten servo och förhoppningsvis hindra det från att bli skadad. Titta i databladet för din servo och du ska hitta vad gränserna går för din hårdvara, då du kan ändra värdena för att passa din särskild motor.
CONST int maxDeg = 165; begränsar den maximala räckvidden av servo är rörelsen till 165
CONST int minDeg = 5; begränsar minimiutbud av servo är rörelse-5
CONST int rörelse = 2; beloppet som skall flytta servo när knappen trycks. Värdet kan ändras.
Med detta gjort, måste vi nu förklara två variabler, leftPin och rightPin, som kommer att berätta Arduino var att hitta signalen insatsvaror från tryckknapp växlar:
CONST int leftPin = 2; berättar Arduino platsen för signalkabeln från växeln
CONST int rightPin = 3;
Vi gör sedan samma sak för de andra 2 par tryckknapp växlar:
CONST int leftPin2 = 4;
CONST int rightPin2 = 5;
CONST int leftPin3 = 6;
CONST int rightPin3 = 7.
Nu skall vi berätta Arduino där signalen utgångar till är servon belägna:
CONST int outputPin = 8; berättar Arduino platsen för signalkabeln till servo
CONST int outputPin2 = 9;
CONST int outputPin3 = 10;
Slutligen deklarera vi variabler som kommer att hantera påstår av växlarna push-pin när de tryckte eller hovrad. Vi startar genom att förklara dem alla som Kolfiberförstärkt eller 0:
int leftPressed = 0; variabler som vi använder för att hålla information om switch staterna
int rightPressed = 0;
int leftPressed2 = 0;
int rightPressed2 = 0;
int leftPressed3 = 0;
int rightPressed3 = 0;
Med detta gjort, är vi nu redo att ställa in stiften på Arduino, som behandlas i nästa steg.