Hur man skapar en god nivå N (10 / 15 steg)
Steg 10: Redigera objekt: justera svårigheten och skapa banor
Om brickorna kan säkert bidra till bestämma en nivå svårigheter, ge objekt ett mer konkret sätt att justera detta. En nivå fiender kan hjälpa direkt spelaren när de rör sig genom kartan: fiender kan göra det mycket svårt att ta en viss väg, orsakar spelaren att prova en ny strategi.
Kom ihåg att fokusera på minimalism: alltför många enheter eller för många typer av enheten blir störande snabbt. Begränsa dig själv, eftersom detta kommer att ge din nivå de flesta punsch. Du kan inte gå fel med mer punch.
Starta med ninja och gå ut och sedan lägga till vissa fiender och objekt. Varje objekt bör läggas med ett syfte i åtanke. Att lägga till aldrig objekt bara för att fylla upp utrymmet - detta leder till kartor att utseende kastas tillsammans. Tycker om vad kommer att hända när du spelar genom denna karta. Att lägga till objektet eller fiende bidrar till spelet? Om inte, det är nog onödigt, och om du inte kan motivera sin existens, bör du ta bort den helt och hållet.
Nivåer som kräver att spelaren att komma fram till en strategi för att gå igenom nivån är mycket mer intressant. N är lika mycket ett pusselspel som det är ett plattformsspel, och nivåer som utnyttjar båda aspekter av spelet är 17 gånger roligare att göra och spela. Se bilder för exempel på hur man gör detta.