Hur man skapar en god nivå N (5 / 15 steg)
Steg 5: Vad gör en bra Nilsson nivå?
Dessa nästa få stammen kommer förhoppningsvis hjälpa illustrerar några av de vanliga misstag.
Det är en bra idé att börja redigera brickor och flyttar därifrån till objekten. Bortsett från att ge ninja med ytor som ska få köp och ge fiender rörelse cues, brickor erbjuder en jämn formgivare en chans att vara konstnärlig och kreativ. Istället för att göra förutsägbar rektangulära plattformar, ger Nilssons tileset möjlighet att försköna och förbättra, förvandlar en vanlig nivå till något visuellt stimulerande.
Första, estetik
En god N nivå bör vara lätt på ögon--omfamning minimalism. Bra N nivåer införliva balans i form av positiva och negativa utrymme (som skapade av plattor och brist på sådana), position och antalet objekt och kakel och symmetri.
Upprepning av mönster och form under en nivå kommer att ge det en ren och konsekvent utseende. Om du har använt en hel del rundade brickor, kommer att spridning kraftigt vinklad plattor runt din nivå bryta upp det visuella flöde, orsakar ditt öga att hoppa runt de olika brickorna, snarare än flyter smidigt genom din karta.
Spela N kan vara ganska frustrerande på grund av precisionen som är inblandade i att göra hopp och köra knepigt manövrar. Det är viktigt att förhindra att nivån från att vara alltför störande, eftersom detta kommer att försvåra spelet.
Ta en titt på dessa bilder av nivåer från N1.4 att få en uppfattning om de estetiska överväganden som nämns ovan.