Hur man skriver en Tic-Tac-Toe Program i Java (9 / 10 steg)
Steg 9: Player Input och spela spelet
Nu när klassen TTT och alla dess metoder är slutfört, måste en huvudsaklig metod som går igenom en hel omgång Tic-Tac-Toe med ut TTT föremål skapas. Den huvudsakliga metoden måste göra en hel del saker för att köra en full omgång Tic-Tac-Toe.
Först måste det skapa en Scanner objekt att ta indata från System.in. Dessutom måste det instansierar ett TTT-objekt för att spela Tic-Tac-Toe spelet med. Efter dessa saker, måste det initiera styrelse TTT objektet genom att det är initializeBoard() metoden.
Efter dessa steg har slutförts, måste faktiska spelet redovisas. För att gå igenom svängar, krävs en göra medan loop. Slingan skulle bryta ut när spelet är över, vilket innebär att när TTT objektets styrelsen är full eller har en vinnare. Inne i slingan, ska den nuvarande styrelse staten skrivas innan varje tur så visar spelaren vad utrymmen är tillgängliga och vilka utrymmen är tagna. Sedan, två ingångar bör man i betecknar den raden och kolumnen Markera för turn. Efter denna ingång tas, märket bör placeras med TTT objektets metod, och spelaren bör ändras också med TTT-objekts metod.
Nedan while loop som hanterar alla vänder sig till slutet av spelet, blir det nödvändigt att förklara vem vinnaren av spelet är (eller om spelet var en slips). För att göra detta, kontrollera om spelet var en slips först genom att kontrollera om både styrelsen var full och det fanns ingen vinnare. Om detta är fallet, sedan skriva ut att spelet var en slips. Annars skriva ut vem som vann genom att skriva ut motsatsen till det aktuella läget för TTT objektets currentPlayerMark variabel. Detta kan åstadkommas genom att först ringa TTT objektets changePlayer() metod och sedan använda objektet TTT getCurrentPlayerMark() metod för att få tillståndet i variabeln currentPlayerMark. Det kan också vara trevligt att skriva styrelsen ut än en gång för att Visa slutliga tillstånd av styrelsen.
Ett exempel viktigaste metoden har bifogats som en bild.