Hur man skriver en Tic-Tac-Toe Program i Java (8 / 10 steg)
Steg 8: Byta mellan olika spelare (x och o)
public void changePlayer()
Metoden changePlayer() kommer byta den variabla currentPlayerMark mellan x och o. Det gör bara kolla vad variabeln innehar för närvarande. Om variabeln innehar ett "x", sedan ändra det till ett ' o '. Annars, ändra det till ett "x".
offentliga booleska platsmärket (int rad, int col)
Metoden placeMark() kommer att placera den rätta bokstaven på den angivna raden och col i variabeln styrelsen (tas som parametrar). Det returnerar true om det var en giltig placering. Annars ingen förändring i styrelsen variabeln kommer att göras, och spelaren kommer att ha att försöka placera sin skrivelse på ett annat ställe, som en ogiltig plats valdes eller en plats där en spelare redan placerat sin skrivelse var utvald. För att åstadkomma detta beteende, måste några saker kontrolleras. Kontrollera först (med en if sats) som argumentet rad var mellan 0 och 2. Kontrollera därefter att argumentet col var mellan 0 och 2. Slutligen, du kontrollera att platsen i fråga innehåller för närvarande en '-', innebär att ingen betalaren har uppmärksammat det plats ännu. Om alla tre av dessa villkor kolla in, sedan markera (typ som anges av klass variabel currentPlayerMark) på den plats som anges av rad- och col och sedan återvända sann. Om någon av de tre villkoren inte är uppfyllda, sedan kontrollera bör hända och bör returneras FALSKT.
Bifogas detta steg är bilder som visar möjliga implementeringar av metoderna som nämns ovan.