Hur man skriver en Tic-Tac-Toe Program i Java (2 / 10 steg)
Steg 2: Starta klassen TTT
Innan vi kan göra att köra vår TTT objekt, måste vi skapa en fungerande TTT objekt. Eftersom ett TTT objekt är representativt för en omgång Tic-Tac-Toe, måste det innehålla två medlemsvariabler. Nedan visas de medlemsvariabler som ska placeras i klassen TTT följt av beskrivningar av varför de behövs.
privat char [] [] styrelsen;
Denna variabel är ett 2D spektrum av karaktärer som kommer att vara representant i en omgång Tic-Tac-Toe styrelse tre av tre. Det kommer att hålla statligt av spelet i TTT objektet vid varje given tidpunkt.
privat char currentPlayerMark;
Denna variabel kommer att hålla ett "x" eller en "o som representerar vilken spelare slå den är på någon given tidpunkt. Metoderna för klassen TTT kommer används när märkning styrelsen för att avgöra vilken typ av mark kommer att placeras.