Hur man skriver en Tic-Tac-Toe Program i Java (3 / 10 steg)
Steg 3: Initierar metoden prototyper i klassen TTT
Följande är en allmän inställning av programmet. Nedan visas alla metod rubrikerna för de metoder som hör hemma inom TTT klass. Dessa metoder kommer att agera utifrån medlemsvariabler i klassen TTT att göra spelet för Tic-Tac-Toe förändringsbar. Var och en har en kort beskrivning av vad metoden gör under den. Dessa beteenden är nödvändiga för full spela Tic-Tac-Toe.
offentliga TTT()
Detta är konstruktören. Det kommer att ansvara för att styrelsen blir initierats korrekt, och för att som den första spelaren kommer att vara.
public void initializeBoard()
Denna metod kommer att initiera variabeln styrelse så att alla platser är tom.
public void printBoard()
Denna metod kommer att skriva ut Tic-Tac-Toe styrelsen till standardutdata.
offentliga boolean isBoardFull()
Denna metod kommer att kontrollera huruvida styrelsen är full. Den returnerar sant om styrelsen är full och falsk annars.
offentliga boolean checkForWin()
Denna metod kommer att kontrollera om en spelare har vunnit, och i så fall det returnerar true.
privata boolean checkRowsForWin()
Denna metod kommer att särskilt kontrollera raderna för en vinst.
privata boolean checkColumnsForWin()
Denna metod kommer att särskilt kontrollera kolumner för en vinst.
privata boolean checkDiagonalsForWin()
Denna metod kommer att särskilt kontrollera diagonaler för en seger.
privata boolean checkRowCol (char c1, char c2, char c3)
Denna metod kommer att kontrollera de tre angivna tecken tas att se om alla tre samma 'x' eller ' o ' brev. I så fall returneras sant.
Obs: om du koden metoden stubbar för alla metod rubrikerna i din TTT klass, din kompilator sannolikt informerar dig att din kod har fel. Detta är normalt. Kompilatorn förväntar sig helt enkelt för ett värde ska returneras för alla icke-void metoder.