Instructables universum i Three.js (9 / 13 steg)

Steg 9: Three.js: Hit-prestanda med 20.000 poäng i 3D

ThreeJS har fått oss en lång väg. I stället för 20 000 plan, orörlig punkter, vi nu har 20.000 poäng i tre-space, snurrar runt ojämna centra och med ultimate löfte att vi kan animera kameran, alltför, och verkligen utforska inne i galaxen.

Men när du trycker på en stjärna, hur snabbt kan ThreeJS hitta den? Ganska fort det visar sig. När detta skrivs stöder ThreeJS inte raycaster korsningar för ParticleSystems (womp womp) men lyckligtvis någon annanstans räknat ut. Det finns massor av gafflar kan du använda, eller bara lägga koden i biblioteket själv och bygga en egen kopia. Detta är vad du vill lägga till Raycaster.js (anpassad från liknande kod jag hittade över, som här):

...
} else om (objekt instanceof tre. ParticleSystem) {
Se: < en href = "https://github.com/mrdoob/three.js/issues/3492" >< en href = "https://github.com/mrdoob/three.js/issues/3492" > https://github.com/mrdoob/three.js/issues/3492
< /a >
< /a >

var hörn = object.geometry.vertices;
var punkt, avstånd, skär, tröskel = 3;
var localMatrix = nya tre. Matrix4();
var localtempRay = raycaster.ray.clone();
var localOrigin = localtempRay.origin;
var localDirection = localtempRay.direction;

localMatrix.getInverse(object.matrixWorld);
localOrigin.applyMatrix4(localMatrix);
localDirection.transformDirection(localMatrix);

för (var jag = 0; jag <.length; i ++) {
Peka = hörn [i];

avståndet = localtempRay.distanceToPoint(point);
om (avstånd > tröskel) {
fortsätta;
}

skär = {
avstånd: avstånd,
punkt: peka,
ansikte: null,
objekt: objekt,
vertex: Jag
};
intersects.push(Intersect);
}
} else om...

När biblioteket är byggt på lämpligt sätt (jag lämnar det som en övning för läsaren), få korsningen från en användares kran eller musklick är ganska enkelt: det är en raycaster med aktuella kamerans position, scenen, och (x, y) koordinaterna för användarens klick. Psuedo koden:

-Get (x, y) av användarens klicka
-Göra detta till en tre. Vector3()
-FN-projekt vektorn baserat på kameraposition
-Ställ in en raycaster med kameraposition och unprojected vektor
-kör ray.intersectObjects()
-göra något med resultaten

Verkligheten i koden för detta projekt, med dess flera particlesystems och önskan att hitta närmaste skärningspunkten bland korsningar från alla i particlesystems är något mer komplex. Plus, också förklaras av Jens Arps, finns det några mystery kött när du slår en skärm punkt i en 3d vektor (du ser detta i min kod för: nya tre. Vector3 ((e.clientX / Galaxy.Settings.width) * 2-1,-(e.clientY / Galaxy.Settings.height) * 2 + 1, 0,5)):

canvasClickEvent: function(e) {
e.preventDefault();
e.stopPropagation();
this.resetInteractionTimer(); stoppar "auto-läget" från återuppta för 90-talet

var vektor = nya tre. Vector3 ((e.clientX / Galaxy.Settings.width) * 2-1,-(e.clientY / Galaxy.Settings.height) * 2 + 1, 0,5);
var projektor = nya tre. Projector();
projector.unprojectVector (vektor, this.camera);

var ray = nya tre. Raycaster (this.camera.position, vector.sub (this.camera.position) .normalize());

Om det redan valda stjärnor ute i fältet, dvs från en författare stjärnbilden eller relaterad grupp,
Vi förutsätter att användaren försöker att välja ett av dessa. Dock om de olika systemen innehåller
endast en enstaka brytpunkt, som anger att användaren kan bara vara att klicka runt individuellt. Så Använd inte pre-valde
stjärnor för korsningen i så fall.
var intersectSystems = this.particleSystemsArray,
som = detta.
om (! _.isUndefined(this.__glowingParticleSystems)) {
_.each(this.__glowingParticleSystems,function(system) {
om (system.geometry.vertices.length! == 1) {
skär med glödande system istället
intersectSystems = den .__glowingParticleSystems;
}
});
}

När kameran är mycket nära den stjärna som väljs, är avståndet bedrar. Vi i grunden behöver justera hit tolerans beroende på avståndet till kamera
Beräkna avstånd kameran--> star genom att konvertera stjärnans position till världen coords och sedan mäta
Intersection.Point = Vector3
Intersection.Object = ParticleSystem det är en del av
var getCameraDistanceForHit = function(intersection) {
var intersectionVect = intersection.point.clone();
intersectionVect = intersection.object.localToWorld(intersectionVect);
återvända intersectionVect.distanceTo(that.camera.position.clone());
};

skär sorterade efter avstånd så det första objektet är "bästa passform"
var skär = _.sortBy (ray.intersectObjects (intersectSystems, sann), function(intersection) {
återgå getCameraDistanceForHit(intersection) / intersection.distance;
});

När en hit är alltför nära kameran för sin hit tolerans, det räknas inte. Ta bort dessa värden.
skär = _.filter (skär, function(intersection) {
återgå getCameraDistanceForHit(intersection) / intersection.distance > 100.
});

om (intersects.length > 0) {
this.selectVertex(intersects[0])
} annat {
inga korsningar är inom toleransen.
This.Reset ({projectTagsAddAfterCameraReset: true});
}
},

Och det visar sig vara ganska snärtiga!

Se Steg
Relaterade Ämnen

Hur man skapar ett Instructables konto

ansluter till den största sak sedan uppfinningen av T.V. glasögon!Och allt du behöver är:[] En fungerande dator med internet-anslutning (du använder en just nu.)[A] senaste versionen av Java (rekommenderas, men krävs inte.)[] En senare version av Fla...

Tidigare projekt/Pre Instructables...

I wish I would have found Instructables two or three years ago. Jag kunde ha bidragit en fan av mycket mer. Med mina senaste flytta oundvikliga har jag beslutat att samla lite bilder på tidigare projekt på mitt nuvarande hus och bokför dem.Lista över...

Den Tweeting Intercom: (Dörren Strike) relä övervakning med Raspberry Pi

Detta instructable handlar om uppföljning av reläer med en Raspberry Pi. I det särskilda fallet får vi en titt på en sofistikerad Telegärtner DoorLine Pro intercom som innehar två potentialfria reläer. Normalt de används för att utlösa en elektriska...

DIY vinkel slipmaskin handtag

Hej Instructables universum! Jag är en lång tid betraktaren och maker men detta är min första faktiska "vänners kompatibla. Jag fann mig själv behöva göra några hardcore slipning och min palm slipmaskin har mystiskt försvunnit! Lösning: Anslut bara e...

Att vara en konstnär i bostad på Instructables

jag är Samuel Bernier, känd som Patenteux du Nord. Jag är en industridesigner, en maker, en bonde, en resenär och en hård arbetstagare. Jag tillbringade de sista tre veckorna på Instructables som "artist in residence". (Jag älskar denna titel)....

DIY själv aktiverat eget universum

detta är min första någonsin Instructables ladda upp så snälla, var försiktig med mig.Jag gjorde detta för ett litet galleriutrymme på en ARI kallas Constance i Hobart, Tasmanien, Australien, och var särskilt utformade för att aktiveras när människor...

3D skriva ut universum inuti en marmor

Detta instructable kommer att guida dig genom processen att 3D utskrift suspenderade partiklar i en tydlig marmor. Det täcker partikel simulering, konvertera partiklar till polygoner, exportera församlingar och multi-material utskrift.Vad du behöver...

Universum simulering gjorts på din bärbara dator

Hey!Välkommen till detta awesome instructable där vi kommer att göra en simulering från början av universum på din enkel laptop. Det program som vi använder är Adobe After Effects, och du easilly kan överför den fri versionen av den.Vi använder Cosmi...

Hur till: konstruera ditt alldeles egna universum

Detta instructable är en snabb övning att komma igång i branschen att universum konstruktion.Krävs leveranser:-tid (s)-utrymme (m)Steg 1: Definiera rumtidFörst måste du definiera förhållandet mellan tid och rum med en enkel ekvation:tid kubik (s ^ 3)...

Överleva i det vilda-den mest unika instructable hittills

du just har vaknat för att hitta dig själv på plats i naturen. Innan jag går från din ryggläge inser du att, förutom att inte vara i din egen varm bekväm säng, du har vaknat i snårskog under tak av vad kanske en skog. Lyckligtvis är temperaturen mild...

Bädda in en Fusion 360 (3D) modell i din Instructable

Här är en cool nya sätt att förbättra din Instructables med detaljerade interaktiv 3D modeller skapats med Autodesk Fusion 360. Jag tar dig steg för steg genom processen att publicera din Fusion 360 modell på Fusion 360 Galleri och bädda in det i din...

Instructables Robot klockan

Detta är en awesome Instructables Robot klockan som är perfekt för alla skrivbord, natt stannande, fönsterbrädan, Soffbord, etc... Den är liten och trådlösa, vilket gör det perfekt för resor. Att aktivera det bara trycka roboten och titta på honom ly...

Lägga till Video i Instructables DIY

Följ de tre stegen för att lära sig att ladda upp en video i projektet Instructable.Steg 1: PhotoboothSpela in en video i Photobooth. När du är klar inspelningen, dra videon till skrivbordet och döp om den.(Du kan även maila mig en video och vi kan s...

2D tecknad Animation av Instructable Robot

Den bekant instructable robot som vi alla har vuxit till kärlek har nu modelleras i Synfig Studios fantastiska 2D-animation programvara och publiceras på dessa sidor för alla att använda. Fullt fungerande robot modellfilen ingår och allt är gratis. D...

Detaljerad vävda Duct Tape plånböcker Instructable

Ja, ja, det är en annan silvertejp plånbok instructable.Hur tråkigt, rätt?Anledningen jag gör här är att jag ska försöka kornagglomerat kunskap om att bygga alla typer av silvertejp plånböcker och gå in i detalj på många aspekter så att du kommer att...

ANIMATION STATION: En Instructables tävling kurs

Välkommen till ANIMATION STATION, där idéer komma till liv en bildruta i taget. Studenter i kursen arbeta för att utveckla färdigheter i STOP MOTION ANIMATION, medan dokumentera utvecklingen av sina egna kort film genom slutförandet av sina egna INST...

Utbildarhandledning - med Instructables med dina elever

Varför använda Instructables med dina elever:Instructables är ett bra ställe för dina elever att dokumentera en projekt-baserat-lärande verksamhet. Det finns inget bättre sätt för studenter att visa att de lärt sig något genom ett projekt än för dem...

Elektrisk motorcykel på Instructables/hantverkare erfarenhet Webcast

det senaste fredag fick jag gå till Chicago för att möta upp med andra Instructables författare för en direktsänd webbsändning på hantverkare upplevelsen att visa upp våra DIY projekt! Jag tog ut min DIY elektrisk motorcykel!...

Virkade fyrkantig hatt - Instructable Robot, Sponge Bob & WALL-E

En av de projekt som har simmat runt i mitt huvud var denna "fyrkantig" stil hatt, även kallad en jester hatt. Jag kunde inte motstå att ange Instructable Robot tävlingen så detta Instructable är en produkt av två.Medan jag var att skapa robot h...