Instructables universum i Three.js (12 / 13 steg)

Steg 12: Three.js: efterbehandling & effekter: mörkläggning, oskärpa

Kolla in! (och den handledning som går med det)

Galna effekter är möjliga med efterbehandling i ThreeJS, men jag behövde bara något enkelt: till dim allt utom stjärnbilden jag ville Visa. Ljusa vita linjer och punkter på en annars nedtonade scen.

Vänder ut, 3D-världen är inte som KineticJS. Jag kan inte bara lägga ett lager på toppen och räkna med webbläsaren rendering alfakanalen i lagret till dim grejer bakom den. Eller snarare jag kunde, men jag skulle behöva en helt separat scen, canvas och sammanhang, och det är inte helt klart vad som händer när du har två webgl windows ovanpå varandra. Jag tror inte det är trivialt att göra ett semi-transparent webgl rendering sammanhang.

Så var det nästa bästa att lägga till postprocesses till min befintliga återgivningstillägg. Detta är hur, när jag pratade om Partikelsystem i rörelse,

renderer.Render()

blev

_.each(Galaxy.Composers,function(Composer) {
Composer.Render();
});

Förbered:

1. i threejs reporäntan, ta en titt på exempel/js/shaders och exempel/js/efterbehandling
2. Välj några shaders. Detta är bara WebGL kod lagras i .js-filer, men de är samma i princip som jag gick igenom när han beskriver A olika ljusstyrka för varje stjärna shaders.
3. postprocessing katalogen har en massa verktyg, i huvudsak som du lager effekter på varandra

Montera (sätt skript på din sida):

-TRE. EffectComposer
-TRE. RenderPass (du behöver en renderpass så din påverkar gäller något )
-TRE. ShaderPass (eller två eller tre--dessa wrap din effekter)
-TRE. CopyShader (i fall du vill visa utan effekter ibland)
-TRE. AdditiveBlendShader (att blanda andra shaders)
-några shaders du

Koden:

Galaxy.ComposeScene = function(options) {
var kompositörer = [];

var mainComposer = nya tre. EffectComposer (renderer, renderTarget);
var renderPass = nya tre. RenderPass (scen, kamera);
mainComposer.addPass (renderPass);

om (_.isObject(options) & & options.blur === sant) {
var bluriness = 0,9;

Förbereda oskärpa skuggningen passerar
var hblur = nya tre. ShaderPass (tre. HorizontalBlurShader);
hblur.uniforms ["h"] .value = bluriness / Galaxy.Settings.width;
mainComposer.addPass(hblur);

var vblur = nya tre. ShaderPass (tre. VerticalBlurShader);
vblur.uniforms ["v"] .value = bluriness / Galaxy.Settings.height;
mainComposer.addPass (vblur);

var brightnessContrastPass = nya tre. ShaderPass (tre. BrightnessContrastShader);
brightnessContrastPass.uniforms ["ljusstyrka"] .value = -0,3;
brightnessContrastPass.uniforms ["kontrast"] .value = -0,2;
mainComposer.addPass(brightnessContrastPass);
} annat {
mainComposer.addPass (nya tre. ShaderPass (tre. CopyShader));
}
var topComposer = nya tre. EffectComposer (renderer, renderTarget2);
var topRenderPass = nya tre. RenderPass(topScene,camera);
topComposer.addPass(topRenderPass);
topComposer.addPass (nya tre. ShaderPass (tre. CopyShader));

////////////////////////////////////////////////////////////////////////
slutliga kompositör kommer att smälta composer2.render() resultat med scenen
////////////////////////////////////////////////////////////////////////
var blendPass = nya tre. ShaderPass (tre. AdditiveBlendShader);
blendPass.uniforms ['tBase'] .value = mainComposer.renderTarget1;
blendPass.uniforms ['tAdd'] .value = topComposer.renderTarget1;
var blendComposer = nya tre. EffectComposer (renderer);
blendComposer.addPass (blendPass);
blendPass.renderToScreen = sant;

Composers.push(mainComposer,topComposer,blendComposer);

returnera kompositörer;
};

I princip du kommer att ringa .render() på en kompositör nu, i stället för direkt på en renderare. Du kan sätta ihop ganska mycket någon rad effekter du vill genom att först göra en render passera, att lägga till kompositören, då lägga till efterföljande shaderpasses till samma kompositören. Så småningom skulle du vill lägga till en copyshader för att samla allt tillsammans, sätta den till renderToScreen och göra. Kokas ner, det kan se ut såhär:

var mainComposer = nya tre. EffectComposer (renderer, renderTarget);
var renderPass = nya tre. RenderPass (scen, kamera);
mainComposer.addPass (renderPass);

lägga till en skuggning
var shaderpass = nya tre. ShaderPass (tre. SomeShader);
... (göra en del inställningar för skuggningen här)
mainComposer.addPass(shaderpass);

lägga till en kopia, så webgl vet vad man ska göra:
var copypass = nya tre. ShaderPass (tre. CopyShader);
copypass.renderToScreen = sant;
mainComposer.addPass(copypass);

Render
mainComposer.render();

Men när det gäller vad jag har gjort här, det finns faktiskt två separata kompositörer som renderar två separata uppsättningar av objekt i scenen. När en konstellation är aktiv, återges dess stjärnor och anslutande linjer utan oskärpa, och vid full ljusstyrka. Bakgrund stjärnorna, men är mörkare och suddig. Så för att få de effekter som används på en uppsättning saker och inte andra, behöver du en helt separat scen med klonade objekt (topScene) och en helt separat kompositör stack.

Detta orsakar den liten komplikation som två behöva blandas ihop som ett sista steg: Jag skulle kunna göra topscene, men det skulle skymma botten scenen. Så är det sista som får återges i mitt fall en additiv blandning av de två tonsättarna resultat:

var blendPass = nya tre. ShaderPass (tre. AdditiveBlendShader);
blendPass.uniforms ['tBase'] .value = mainComposer.renderTarget1;
blendPass.uniforms ['tAdd'] .value = topComposer.renderTarget1;
var blendComposer = nya tre. EffectComposer (renderer);
blendComposer.addPass (blendPass);
blendPass.renderToScreen = sant;

Den sista biten: du har att göra alla tre kompositörer varje bildruta, eller innehållet i det kompositören kommer inte att uppdatera:

i funktionen composeScene
återvända composers.push(mainComposer,topComposer,blendComposer);

...

resultaten av ComposeScene lagras varje gång användaren går in och utgångar en konstellation
Galaxy.Composers = Galaxy.ComposeScene();

...

Render slingan återges varje kompositör
_.each(Galaxy.Composers,function(Composer) {
Composer.Render();
});

Det är allt det finns det!

Se Steg
Relaterade Ämnen

Hur man skapar ett Instructables konto

ansluter till den största sak sedan uppfinningen av T.V. glasögon!Och allt du behöver är:[] En fungerande dator med internet-anslutning (du använder en just nu.)[A] senaste versionen av Java (rekommenderas, men krävs inte.)[] En senare version av Fla...

Tidigare projekt/Pre Instructables...

I wish I would have found Instructables two or three years ago. Jag kunde ha bidragit en fan av mycket mer. Med mina senaste flytta oundvikliga har jag beslutat att samla lite bilder på tidigare projekt på mitt nuvarande hus och bokför dem.Lista över...

Den Tweeting Intercom: (Dörren Strike) relä övervakning med Raspberry Pi

Detta instructable handlar om uppföljning av reläer med en Raspberry Pi. I det särskilda fallet får vi en titt på en sofistikerad Telegärtner DoorLine Pro intercom som innehar två potentialfria reläer. Normalt de används för att utlösa en elektriska...

DIY vinkel slipmaskin handtag

Hej Instructables universum! Jag är en lång tid betraktaren och maker men detta är min första faktiska "vänners kompatibla. Jag fann mig själv behöva göra några hardcore slipning och min palm slipmaskin har mystiskt försvunnit! Lösning: Anslut bara e...

Att vara en konstnär i bostad på Instructables

jag är Samuel Bernier, känd som Patenteux du Nord. Jag är en industridesigner, en maker, en bonde, en resenär och en hård arbetstagare. Jag tillbringade de sista tre veckorna på Instructables som "artist in residence". (Jag älskar denna titel)....

DIY själv aktiverat eget universum

detta är min första någonsin Instructables ladda upp så snälla, var försiktig med mig.Jag gjorde detta för ett litet galleriutrymme på en ARI kallas Constance i Hobart, Tasmanien, Australien, och var särskilt utformade för att aktiveras när människor...

3D skriva ut universum inuti en marmor

Detta instructable kommer att guida dig genom processen att 3D utskrift suspenderade partiklar i en tydlig marmor. Det täcker partikel simulering, konvertera partiklar till polygoner, exportera församlingar och multi-material utskrift.Vad du behöver...

Universum simulering gjorts på din bärbara dator

Hey!Välkommen till detta awesome instructable där vi kommer att göra en simulering från början av universum på din enkel laptop. Det program som vi använder är Adobe After Effects, och du easilly kan överför den fri versionen av den.Vi använder Cosmi...

Hur till: konstruera ditt alldeles egna universum

Detta instructable är en snabb övning att komma igång i branschen att universum konstruktion.Krävs leveranser:-tid (s)-utrymme (m)Steg 1: Definiera rumtidFörst måste du definiera förhållandet mellan tid och rum med en enkel ekvation:tid kubik (s ^ 3)...

Överleva i det vilda-den mest unika instructable hittills

du just har vaknat för att hitta dig själv på plats i naturen. Innan jag går från din ryggläge inser du att, förutom att inte vara i din egen varm bekväm säng, du har vaknat i snårskog under tak av vad kanske en skog. Lyckligtvis är temperaturen mild...

Bädda in en Fusion 360 (3D) modell i din Instructable

Här är en cool nya sätt att förbättra din Instructables med detaljerade interaktiv 3D modeller skapats med Autodesk Fusion 360. Jag tar dig steg för steg genom processen att publicera din Fusion 360 modell på Fusion 360 Galleri och bädda in det i din...

Instructables Robot klockan

Detta är en awesome Instructables Robot klockan som är perfekt för alla skrivbord, natt stannande, fönsterbrädan, Soffbord, etc... Den är liten och trådlösa, vilket gör det perfekt för resor. Att aktivera det bara trycka roboten och titta på honom ly...

Lägga till Video i Instructables DIY

Följ de tre stegen för att lära sig att ladda upp en video i projektet Instructable.Steg 1: PhotoboothSpela in en video i Photobooth. När du är klar inspelningen, dra videon till skrivbordet och döp om den.(Du kan även maila mig en video och vi kan s...

2D tecknad Animation av Instructable Robot

Den bekant instructable robot som vi alla har vuxit till kärlek har nu modelleras i Synfig Studios fantastiska 2D-animation programvara och publiceras på dessa sidor för alla att använda. Fullt fungerande robot modellfilen ingår och allt är gratis. D...

Detaljerad vävda Duct Tape plånböcker Instructable

Ja, ja, det är en annan silvertejp plånbok instructable.Hur tråkigt, rätt?Anledningen jag gör här är att jag ska försöka kornagglomerat kunskap om att bygga alla typer av silvertejp plånböcker och gå in i detalj på många aspekter så att du kommer att...

ANIMATION STATION: En Instructables tävling kurs

Välkommen till ANIMATION STATION, där idéer komma till liv en bildruta i taget. Studenter i kursen arbeta för att utveckla färdigheter i STOP MOTION ANIMATION, medan dokumentera utvecklingen av sina egna kort film genom slutförandet av sina egna INST...

Utbildarhandledning - med Instructables med dina elever

Varför använda Instructables med dina elever:Instructables är ett bra ställe för dina elever att dokumentera en projekt-baserat-lärande verksamhet. Det finns inget bättre sätt för studenter att visa att de lärt sig något genom ett projekt än för dem...

Elektrisk motorcykel på Instructables/hantverkare erfarenhet Webcast

det senaste fredag fick jag gå till Chicago för att möta upp med andra Instructables författare för en direktsänd webbsändning på hantverkare upplevelsen att visa upp våra DIY projekt! Jag tog ut min DIY elektrisk motorcykel!...

Virkade fyrkantig hatt - Instructable Robot, Sponge Bob & WALL-E

En av de projekt som har simmat runt i mitt huvud var denna "fyrkantig" stil hatt, även kallad en jester hatt. Jag kunde inte motstå att ange Instructable Robot tävlingen så detta Instructable är en produkt av två.Medan jag var att skapa robot h...