Interaktiva LED öl Pong tabell (43 / 87 steg)
Steg 43: Programvara: en introduktion till programvaran
Det finns en skälig andel av källkoden för att sålla bland, om det att packa data för RGB skida, kör animationer på nätet eller kontrollera bollen brickor. I varje C-filen har jag beställt alla funktioner i alfabetisk ordning så att man kan hitta bit kod som de behöver snabbare. Jag kunde ha dela koden upp till mindre filer men jag valt att behålla funktionskontrollerna och huvudsakliga animationer samlade, mest som finns i filerna Miscellaneous.c och LED_Graphics.c.
Jag har bifogat en nedladdningsbara zip-fil till det här steget som innehåller slutliga källkoden för tabellen öl pong. Koden är inställd att köra igenom tio olika LED rutnät animationer, sex olika RGB pod animationer och tre LED ring animationer allt samtidigt medan övervakning bollen brickor. Alla animeringar som du lär dig härifrån på i innehåller ursprungskoden hämtas från det här steget. Denna kod inte att söka efter en RF-signalen ändå, du kan justera den för att göra det eller ladda ner exempel projektfilen i steg #82. Alla zipfiler som du har hämtat från föregående steg innehåller exakt samma källfiler som varandra, endast den huvudsakliga funktionen kräver olika funktioner i varje steg. Du kan bara använda en projektfil från en tidigare steg och uppdatera den main ()-rutinen med den kod som du vill köra eller hämta varje projektfil, vad är lättare för dig.
Nu är det dags att gå igenom varje funktion i tabellen en efter en, helt förstå en funktion innan vi går vidare till nästa. Det är samma sak som vi gjorde i de senast 35 steg med konstruktion, men den här gången vi gör det med programvara. Först lära, vi dig att skicka data till rutnätet LED och visa vad vi vill på 32 x 12 pixel matrisen.