Interaktiva LED öl Pong tabell (68 / 87 steg)
Steg 68: Programvara: rutnät Animation: avsluta Blast
Vi vill kunna ändra riktning animeringen så att vi kan upptäcka en kopp borttagning av en pod och kör sedan denna animering. Eftersom det finns koppar på varje sida av bordet, måste vi kunna ange vilken riktning animeringen reser. I det här steget jag bara visar dig hur animeringen själv fungerar och sedan senare jag kommer att visa dig hur man kombinerar det med RGB skida att köra denna animering när en kopp tas bort. Den här funktionen tar en parameter "sidan" som avgör vilken sida av bordet animeringen ska resa mot. Om du passerar i den konstant MASTER_SIDE (1), kommer att animeringen resa från sekundärsidan mot master sida och slutet där. Konstanten SECONDARY_SIDE (2) kommer att resa från master sida mot sekundärsidan.
Funktionsanrop
End_Blast (UINT8 sida)
Koden läge
LED_Graphics.c
LED_Graphics.h
Genomförandet
Detta är en allmän animation som måste placeras inuti den huvudsakliga delen av programmet. Detta aktiverar funktionen för att uppdatera animeringssekvenser varje gång programmet loopar igenom de viktigaste rutin. Om animeringen är klar eller har gått igenom ett annat värde än 1 eller 2, återgår helt enkelt en 0. Om det är att fylla en animering, returneras samma värde som det hade passerat in i den (en 1 (MASTER_SIDE) eller 2 (SECONDARY_SIDE)). Detta tillåter oss att hålla reda på tillståndet i den här animeringen i andra funktioner.