Interaktiva LED öl Pong tabell (49 / 87 steg)
Steg 49: Programvara: uppdelning av RGB Pods
Varje TLC5940 måste 192 bitar data (24 byte) att fungera. För att styra alla fem av de TLC5940 markerna, vi använder en 8-bitars globala variabel matris kallas RGB_data [120] som innehåller 120 element (24 byte per TLC5940 * 5 TLC5940s = 120 byte). Lite data skiftas mest betydande bet (MSb) först i TLC5940s av modulen SPI och vi flytta RGB_data [120] matrisen LSB (minst signifikanta Byte) först, vilket innebär att vi flytta ut data matrisen med element 0 först och fortsätter efter varandra upp till data matrisen med element 119. TLC5940 #5 kommer att ha första 24 byte data som skiftades ut från mikrokontroller och TLC5940 #1 har de senaste 24 byte som skiftades ut från mikrokontroller.
Jag har bifogat en bild som visar vilken plats i matrisen gäller som TLC5940 och vad har den föraren chip kontroller på öl pong bord.
TLC5940 #1
Detta chip är beläget på den sekundära Pod Controller PCB och är märkt som IC1 på schematiskt. Vektorelement 96 till 119 är 24 byte att kontroll RGB pods #16 - #20. Alla vektorelement för andra marker kommer att passera genom denna TLC5940 eftersom det är först i kön.
TLC5940 #2
Detta chip är beläget på den sekundära Pod Controller PCB och är märkt som IC2 på schematiskt. Vektorelement 72 till 95 är de 24 byte att kontroll RGB pods #11 - #15.
TLC5940 #3
Detta chip ligger på Master Pod Controller PCB och är märkt som IC1 på schematiskt. Vektorelement 48 till 71 är de 24 byte att kontroll RGB pods #6 - #10.
TLC5940 #4
Detta chip ligger på Master Pod Controller PCB och är märkt som IC2 på schematiskt. Vektorelement 24 till 47 är de 24 byte att kontroll RGB pods #1 - #5.
TLC5940 #5
Detta chip ligger på Master PCB och är märkt som IC2 på schematiskt. Vektorelement 0 till 23 är de 24 byte som styr de tolv LED och fyra bollen bricka motorer.