Introduktion till manipulatorer (6 / 8 steg)
Steg 6: skytte
Den vanligaste lösningen på denna utmaning är att komprimera bollen mot en spinnrock, vilket påskyndar det tillräckligt att starta den en betydande avstånd. De två huvudsakliga varianterna av denna design är enkel- och dubbelrum hjulförsedda skyttar. Enda hjulförsedda skyttar är enkla och tenderar att lägga massor av underskruv på bollen. Bollens exit hastighet är ungefär lika med ½ av fälgens yta hastighet. Dubbla hjul skyttar är mer komplicerade mekaniskt, men kan driva bollen längre. Detta beror på bollens exit hastighet är ungefär lika med fälgens periferihastigheten. De två första bilderna visar några exempel på skyttar.
Så många lag lärde mig i 2012, nyckeln till att bygga en korrekt tävlande är att ordentligt kontrollera så många variabler inblandade som möjligt. Dessa inkluderar styra hjulet hastighet, lanseringen vinkel, hastighet bollar in skytten, läggning av skytten i förhållande till dess matningssystem, och bollen glidning mot hjulet och huva yta.
Katapulter är mycket mindre vanligt i skytte spel eftersom de är oförmögna att skjuta mycket snabbt. Deras huvudsakliga fördel är dock att de kan vara mer exakt än traditionella skyttar. Katapulter drivs oftast av pneumatik eller fjädrar. Sista bilden är av ett team som för pneumatik för att driva en katapult det senaste året.
Foto poäng:
http://www.chiefdelphi.com/media/photos/37418
http://Gallery.raiderrobotix.org/2012-Championships/2012ChampDSP/IMG_3448
http://www.teamxbot.org/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55