Kontrollera en Zumo Robot med hjälp av ESP8266 (4 / 19 steg)
Steg 4: Arduino kod
För att ladda ner koden till vår modul framgångsrikt, måste vi först marken GPIOs 0 och 15, och ange GPIO2 hög med 3.3V. När installationen är klar, vi väljer "generiska ESP8266 Module" som vår styrelse och klicka på knappen "ladda upp".
#include
#include
CONST char * ssid = "Zumo Robot";
CONST char * lösenord = "12345678";
ESP8266WebServer server(80);
CONST int motor1 = 2;
CONST int motor2 = 15.
CONST int motorA = 0;
CONST int motorB = 4;
int motor_speed;
void setup() {
Delay(1000);
Serial.BEGIN(115200);
pinMode(motor1, OUTPUT); >
pinMode (motor2, produktionen);
pinMode (motorA, produktionen);
pinMode (motorB, produktionen);
WiFi.softAP (ssid, lösenord);
Server.on ("/", [] () {
Sträng url = server.arg("pin");
Sträng state = url.substring(0,3);
Strängvärde = url.substring(3);
motor_speed = value.toInt();
om (statligt == "ONA") {
analogWrite (motor1, 0);
analogWrite (motor2, motor_speed);
analogWrite (motorA, 0);
analogWrite (motorB, motor_speed);
}
annars om (url == "OFFA") {
analogWrite (motor1, 0);
analogWrite (motor2, 0);
analogWrite (motorA, 0);
analogWrite (motorB, 0);
}
annars om (statligt == "ONB") {
analogWrite (motor1, motor_speed);
analogWrite (motor2, 0);
analogWrite (motorA, motor_speed);
analogWrite (motorB, 0);
}
annars om (url == "OFFB") {
analogWrite (motor1, 0);
analogWrite (motor2, 0);
analogWrite (motorA, 0);
analogWrite (motorB, 0);
}
annars om (statligt == "ONC") {
analogWrite (motor1, 0);
analogWrite (motor2, motor_speed);
analogWrite (motorA, motor_speed);
analogWrite (motorB, 0);
}
annars om (url == "Förordningen") {
analogWrite (motor1, 0);
analogWrite (motor2, 0);
analogWrite (motorA, 0);
analogWrite (motorB, 0);
}
annars om (statligt == "OND") {
analogWrite (motor1, motor_speed);
analogWrite (motor2, 0);
analogWrite (motorA, 0);
analogWrite (motorB, motor_speed);
}
annars om (url == "OFFD") {
analogWrite (motor1, 0);
analogWrite (motor2, 0);
analogWrite (motorA, 0);
analogWrite (motorB, 0);
}
});
Server.BEGIN();
}
void loop() {
server.handleClient();
}