Lego Clue (4 / 4 steg)
Steg 4: Hur man spelar
Mål: målet med spelet är att svara på frågorna: vem? Vad? Där?
Setup: Placera varje tecken på sin utgångspunkt i styrelsen. Sortera korten i 3 högar: rum, misstänkta och vapen. Blanda varje hög. Ta ett kort från varje högen och placera dem i kuvertet "Konfidentiellt". Slå ihop de återstående korten tillbaka till en lugg och blanda dem. Fördela de resterande kort till varje spelare. Om det inte finns tillräckligt kort för varje spelare att få samma belopp, ge dem så många du kan och sedan placera extras ansiktet upp för alla spelare att se.
Gameplay: På varje tur, försök att nå ett annat rum av herrgården. För att starta din tur, flytta din karaktär antingen genom att rulla tärningen eller, om du är i ett hörnrum, med hjälp av en hemlig Passage. Det finns tre sätt att anländer till och lämnar ett rum:
Det finns tre sätt att ange ett rum:
- Kasta tärningen och flytta din karaktär längs rutorna (horisontellt eller vertikalt endast) för att ange ett rum genom en dörröppning.
- Via den hemliga passager av hoppade över hela linjen, hörn till hörn, utan att använda tärningen.
- Om en spelare har du i sitt förslag, är du skickas till rummet där du åklagare föreslog du begått brott i.
Att lämna förslag: När du anger ett rum, kan du göra ett förslag. Genom att göra förslag, försök att bestämma - genom uteslutningsmetoden--som tre kort i konfidentiella kuvertet. För att göra ett förslag, flytta en misstänkt och vapen in i rummet som du just angett. Då föreslå att brottet har begåtts i rummet, av det misstänkt, med som vapen och välja vilken motståndare du vill bevisa att du har fel (om de kan.)
Exempel: Låt oss säga att du är Miss Scarlet och du ange loungen. Först flytta en annan misstänkt--Mr Green, till exempel - i loungen. Flytta sedan ett vapen i loungen (skiftnyckel, kanske) och säga "jag föreslår att brottet har begåtts i loungen, av Mr Green med skiftnyckel." och meddela vilken motståndare du vill bevisa att du fel. Du måste vara i rummet som du nämner i din anklagelse. Var noga med att överväga alla tecken--inklusive extra tecken och dig själv! --som faller under lika misstanke.
Du kan bara göra ett förslag efter att ett särskilt rum. För att göra ditt nästa förslag, måste du antingen ange ett annat rum eller någon gång efter din nästa tur, åter in i rummet som du nyligen lämnade. Du kan inte förlora en sväng att förbli i ett särskilt rum.
Visar förslag sant eller falskt: Så fort du gör ett förslag, motståndaren som du valde att bevisa att du har fel, kommer att försöka göra detta. Att spelare tittar på sina kort om en av de tre korten du bara namnet är det. Om spelaren har en eller flera av dessa kort, måste han eller hon showit till dig och ingen annan (även om spelaren hade andra). Om spelaren har mer än ett av korten heter, måste han eller hon välja bara en och Visa det för dig. Om den motståndaren gör inte har någon av de tre korten, då du kan välja en annan motståndare att bevisa att du har fel. Självklart om någon spelare har ett av korten i förslaget, är det bevis på att de särskilda kort inte är i kuvertet. Möjlighet att bevisa påståendet falskt passerar en annan spelare för att förstora tills några spelare har visat ett kort att föreslå spelaren, vars tur och sedan slutar, och spel fortsätter till nästa spelare. Om ingen kan bevisa din förslag falskt, kan du avsluta din tur eller göra en anklagelse nu. Kom ihåg att använda din ledtråd anteckningar att hålla reda på vad korten kan vara i kuvertet och vad korten kan inte.
Att göra en anklagelse: När du tror att du har räknat ut vilka tre kort som i kuvertet, kan du på din tur, göra en anklagelse. Först säga "Jag anklagar (misstänkt) för att begå brott i (rummet) med (vapen)." Så, så att andra spelare inte ser, titta på de tre korten i kuvertet. I ett förslag, rummet du namnet måste vara i rummet om din karaktär är beläget, men i en anklagelse, kan du namnge vilket rum som helst.
Vinna spelet: Om anklagelsen är helt korrekt, det vill säga om du hittar i kuvertet, alla 3 kort som du bara heter, lägga korten ansikte på bordet och du är vinnaren.
Om anklagelsen är felaktig: I hemlighet Återvänd de tre korten på kuvertet ersätta det i styrelsen. Du kan göra några ytterligare åtgärder i spelet. Du förblir en spelare att motsäga förslag från andra spelare. Om din karaktär blockerar en dörr, flytta den in i rummet så att andra aktörer kan träda. Dina motståndare får fortsätta att flytta din karaktär i de olika rummen där de gör förslag.
Mina regler kan skilja sig från de ursprungliga reglerna, så om du vill ha, kan du Visa de officiella reglerna här.