Livet stora Portal torn (2 / 12 steg)
Steg 2: Digital Design:
Medan de Portal spel skapades med samma CGI som moderna Transformatorerna filmer, ville skaparna göra en värld som betonade realistisk fysik, som är kärnan mekaniker av spelet. Torn är avsedda att vara dödliga, men också känsliga - därav de smala ben som påminner om den löpare och huvud-krabbor från Half-Life, en tidigare ventil spelet.
Torn är i grunden en Apple-stil romb av blank vit plast som raster öppnas i olika rörliga komponenter. I Portal 2 gör spelaren sin väg genom en fabrik som bygger torn, så vi får se en bättre bild av vad den ursprungliga designer avsedda. Det är ganska uppenbart att knäskålarna var avsedda att fylla i det tomrummet i kroppen, men denna scen visar att benen faktiskt var avsedda att spolen och teleskopet ut från kroppen - något som aldrig skulle kunna göras i verklig geometri. I spelet animeringen är för snabb att faktiskt förstå hur formgivarna avser benen att arbeta, men det är nog vettigt för något som inte är mycket kritisk till historien eller gameplay. En annan geometriska tillsyn var utbudet av rörelse av vingar och vapen - för att vridas och täcker en stor del av spelområdet de faktiskt passerar genom benen. Även pågående benen skulle vara omöjligt att återskapa mekaniskt, kan benen och pistol-pods finjusteras lite så att de verkligen fungerar.
När jag började bygga min tornet i CAD använde jag några guesstimates på höjd och bredd för att ge mig en inre volym för mekanismer. Här jag kunde bygga något som utförs 3 viktigaste förslagen till vingarna och pistol-pods: förlängning, roterande sida till sida (gir), och upp & ner (pitch). Jag behövde också transfer planen och yaw motioner vidarebefordra till en kamera och laserpekare gimbal. Här krävs att sätta små, high-torque motorer på tur-tabeller med masken redskap, bälten och alla typer av komplexa kopplingar som förklaring är utanför omfånget för detta Instructable. Det räcker med att säga mekanismen skulle vara bortom min förmåga att skapa för hand på fullskalig och vore omöjligt som leksak. Med tillgång till en bra 3d skrivare skulle jag kunna bygga den genom utskrift och sedan gjutning delar i mer hållbara material. Eftersom mekanismen var orealistiska, bestämde jag mig att avstå från tweaking benen så att vingarna kunde röra sig obehindrat och har precis gjort det ser rätt.
Grundformen av Portal tornet är en ganska enkel uppsättning proportioner som enkelt kan skalas till valfri storlek:
1. grundformen har proportionerna 100 x 36 x 46 (höjd x bredd x djup).
2. ben klyftan är skuren med en 61 x 22 ellips med raka linjer 12 grader off center.
3. knäskålar är tillverkade av den bit av skära den sida till sida och sedan framdelen är klippa framsidan till baksidan.
4. vingar skärs med samma ellipsen som benen, men denna gång med linjer 20 grader utanför centrum.
5. i mitten av ögat är 10 brett och 2 djupa med en avfasning 14 brett.
6. wing slitsar är 2,5 x 18 och 30 från centrum.
7. Splits centrum är 0,25 breda och 0,5 djup.
8. benen är alltför komplex för att beskriva, men göra hela 136 tall.
Dessa andelar är inte exakt till i spelet geometri, men bör vara tillräckligt att titta rätt nära. Jag kunde inte hitta den totala höjden på tornet någonstans, så jag använde en skärmbild med Chell står bredvid en. Om du antar att hon är 5'6,"är tornet cirka 4' tall. Nu om du tar 48" och koppla in i proportionerna som ovan: 48" = 136 så 1 = 0.353". Det är mycket lättare att bygga komplexa geometri i CAD, kan något göras på papper med tillräckligt matematik. Du kan också hitta ganska komplett ritningar av tornet online nu.