Mini konsert scen med ljus för Lego minifigurer (8 / 8 steg)
Steg 8: Koden för din Gemma styrelse
Du behöver arduino programmet på din dator för att ladda kod till din gemma styrelse. Du kan få information om hur du gör det från http://www.arduino.cc/en/main/Software. Här är några exempel på kod du kan ladda upp till din gemma styrelse. Njut av din mini konsert scenen!
#include
#define stift 1
Parametern 1 = antal pixlar i remsa / / Parameter 2 = pin-kod (de flesta är giltigt) / / Parameter 3 = pixel typ flaggor, Lägg ihop efter behov: / / NEO_KHZ800 800 KHz bitstream (de flesta NeoPixel produkter w/WS2812 lysdioder) / / NEO_KHZ400 400 KHz (classic "v1" (inte v2) FLORA pixlar, WS2811 drivrutiner) / / NEO_GRB pixlar är trådbundet för GRB bitstream (de flesta NeoPixel produkter) / / NEO_RGB pixlar är trådbundet för RGB bitstream (v1 FLORA pixlar inte v2) Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel (4, PIN, NEO_GRB + NEO_KHZ800).
void setup() {strip.begin(); strip.show(); / / initiera alla pixlar till "off"}
void loop() {/ / några exempel förfaranden visar hur till pixlarna ska visas: colorWipe (remsa. Color(255, 0, 0), 50); Röda colorWipe (remsa. Color(0, 255, 0), 50); Grön colorWipe (remsa. Color(0, 0, 255), 50); Blå rainbow(20); rainbowCycle(20); }
Fyll prickar en efter den andra med en färg void colorWipe (uint32_t c, uint8_t vänta) {för (uint16_t jag = 0; jag
void rainbow (uint8_t vänta) {uint16_t i, j.
för (j = 0; j < 256; j ++) {för (jag = 0; jag
Något annorlunda, detta gör regnbågen jämnt fördelat i hela void rainbowCycle (uint8_t vänta) {uint16_t i, j.
för (j = 0; j < 256 * 5; j ++) {/ / 5 cykler av alla färger på hjul för (jag = 0; jag < strip.numPixels(); i ++) {strip.setPixelColor (jag, rullar (((i * 256/strip.numPixels()) + j) & 255));} strip.show(); delay(wait);}}
Ange ett värde 0 till 255 att få ett färgvärde. Färgerna är en övergång r - g - b - tillbaka till r. uint32_t hjul (byte WheelPos) {if(WheelPos < 85) {return strip. Färg (WheelPos * 3, 255 - WheelPos * 3, 0); } annat if(WheelPos < 170) {WheelPos-= 85; retur strip. Färg (255 - WheelPos * 3, 0, WheelPos * 3); } annat {WheelPos-= 170; return strip. Färg (0, WheelPos * 3, 255 - WheelPos * 3); } }