Naken Singularity: Beetleweight kil bekämpa Robot (2 / 14 steg)
Steg 2: CAD-modell
Församlingen översikt
Bilderna i det här steget är ordnade så att du förhoppningsvis få en uppfattning om hur detta monteras:
Bild 1: övergripande dimensioner
Bild 2: den interna RAM. Detta kommer att byggas av 1 "x 1/4" aluminium bar.
Bild 3: B16 växelmotorer lagt till.
Bild 4: hjul till
Bild 5: layout av interna elektroniken (i den final bygga detta förändrats lite som jag var tvungen att köpa ett annat batteri när min gamla en gick dåligt)
Bild 6: övre och nedre rustning lagt till. Översta pansar är 1/8" aluminiumplåt, botten pansar är 1/8" UHMW.
Bild 7: fästplatta (de rosa objekt) läggas till. Dessa kommer att hålla sidan stötfångare till de övre och nedre rustning plåtarna. De är gjorda från 1/4" square-profil aluminium bar.
Bild 8: Sidan stötfångare lagt till. De är gjorda från 1/8" tjocka UHMW bar.
Bild 9: Kil lagt till. Den är tillverkad av 1/8" tjock UHMW platta.
Några saker jag lärt mig på vägen
1. grov ut idén först; oroa dig inte om exakta mått. Räkna ut vad det generellt ska se ut.
2. När du har den allmänna designen, som om att det praktiska. För mig innebar det, till exempel justera höjden av de inre Stödskenor vara exakt lika breda som off-the-shelf aluminium bar. (Denna praktiska anledningen till detta är att jag bara behövde klippa rälsen till längd, inte bredd.)
3. använda versionskontroll för att registrera förändringar i din design. Mjukvaruutvecklare lärt sig denna läxa länge sedan, men det fungerar ganska bra med CAD, också. Mercurial är min versionskontrollsystem väljer dessa dagar.
4. använda gruppering och "make component" funktioner som möjligt. En riktigt trevlig sak om Sketchups komponenter funktion är att om du måste ändra en instans av en komponent, alla andra instanser kommer att uppdatera sig med ändringarna, att hålla du konsekventa över hela modellen.
5. för off-the-shelf delar (växelmotorer, batterier, etc), använda tillverkare publicerade dimensioner skapa komponenter för dem att använda i modellen.
6. revidera, revidera, ändra! Varje liten förändring du gör kommer att ha en krusning effekt på andra dimensioner i modellen, så ha tålamod och uppdateras också.