Nexys 2 - döda en mullvad (6 / 13 steg)
Steg 6: Keeping Score (med en 8-bitars rippel bär adder(ripplecarryadder.vhd) och D flip flops(dlfip))
En annan viktig komponent i whack en mullvad är att lägga till 1 när det finns en framgångsrik hit och hålla koll på poängen för spelaren (annars vad är poängen med att spela).
Vi kommer att använda en 8-bitars rippel bär adder(RCA) för att lägga till poäng. RCA kommer att ta ingångar: nuvarande poäng, slå, giltig och Återställ. Det kommer att lägga till den nuvarande poängen med träff värdet när giltig är hög. annars kommer det inte det lämnar poängen som är. (Picture1)
RCA kommer ut den nya poängen och en framgång signal.
Framgång signalen är en utgång som är hög när det framgångsrikt läggs och har mycket stor betydelse. Det betyder att kretsen har gått igenom hela processen att avgöra om Mullvaden har drabbats eller inte och uppdatera den aktuella poängen. Denna signal kommer att användas i nästa modul: LED driver.
För att uppdatera den nuvarande värdering av spelet, är en d flip flop nödvändigt eftersom den bara uppdaterar på stigande kanten av klockan när Aktivera switchen är hög. Uppdatering på stigande kanten av klockan är mycket viktigt eftersom det ger tid för signaler till spridits kretsen och göra oduglig huggorm så det kommer inte att kontinuerligt lägga till sig själv. (Bild 2)
Sedan behöver vi en anpassad huggorm som tar 8 poäng (1 för varje potentiell mullvad) och ger dig en slutsumman. Detta kan uppnås genom att de tidigare RCAs och bara stapla dem tillsammans för att lägga till alla belopp tillsammans. (Bild 3).
Efter det tar modulen 8 RCAs 8 D flip flops och en anpassad huggorm lägga till 8 poäng tillsammans. (Bild 4). Det kan verka som mycket, men det är bara en massa tillägg block sätta samman för att skapa den slutliga poängen.
Allt detta går till "score8adder.vhd" att göra det lättare att integrera den med de andra delarna.
Sammanfattning vi använder en 8-bitars rippel bära huggorm och D flip flops att lägga till poäng.