Nexys 2 - döda en mullvad (4 / 13 steg)
Steg 4: Linjär återkoppling SKIFT Register(linfeedshift.vhd)
SLUMPMÄSSIGHET! KAOS!
Det är vad vi vill för när mol dyka upp i styrelsen; Vi vill inte dem pop upp i en uppsättning mönster. För att simulera en pseudo-slumpmässiga matris använder vi en linjär återkoppling SKIFT register(LFSR) av 8 bitar. En LFSR cykler i princip genom en ändlig mängd kombinationer bygger på det nuvarande tillståndet och lite av logik. Detta är inte exakt slumpmässigt det finns upp till 377 möjliga kombinationer ger intrycket av slumpmässighet.
LFSR tar ingångar från klockan, uppdatera och återställa signaler att mata en 8-bitars standard logik vektor som används för tillståndet i LED. Den uppdaterade signalingång är nödvändigt att ändra utgångarna. Om uppdateringen är hög då produktionen ändras, annars förblir produktionen konstant. Oberoende av staten förändras de inre signalerna och LFSR nuvarande tillstånd ständigt stigande utkanten av klockan. Detta bidrar till att skapa en illusion av slumpmässighet eftersom LFSR och whack en mullvad spel endast kommer att uppdatera lysdioderna när våg av mullvadar är borta.
Sammanfattningsvis är det en 8-bitars slumpmässig nummergenerator.