"Ormen" på en FPGA (3 / 6 steg)
Steg 3: Apple Generation & kollisioner
I vårt spel äter ormen äpplen att växa större. Vi gjorde en pseudo-slumpmässiga koordinat genererar modul att placera ett äpple i en slumpmässig del av skärmen när spelet startar och när ormen kolliderar med ett äpple.
.
För att generera en slumpmässig position för apple att placeras på skärmen, använder vi modulen "randomGrid" att slumpmässigt välja en plats för apple ska visas.
En kollision upptäcks genom att kontrollera om ormen och ett annat objekt dras på VGA samtidigt (kontrollera om deras koordinater är samma). Dödliga kollisioner består av ormen kolliderar med sin egen kropp, och icke-dödliga kollisioner uppstår när ormen kolliderar med ett äpple, i vilket fall storleken av ormen ökas.
Om en dödlig kollision upptäcks, sådan att om ormen kolliderar med gränsen eller sig själv, VGA utgång kommer att visa en helt röd skärm, signalering att spelet är över.