QuickPlayer: DIY pocket spelkonsol (7 / 9 steg)
Steg 7: Designa spelet tecken:
Han har släppt programmet som freeware som får vidaredistribueras utan kostnad.
Hans hemsida är: http://www.devrs.com/gb/hmgd/gbtd.html
Nu kommer vi att växla från programmeringskod till konst och grafik!
GBTD (Gameboy kakel Designer) är naturligtvis inte ett officiellt verktyg för Propeller. Den malm-drivrutin används samma 8 x 8 2bpp grafik används också av Gameboy, så anpassar utdata från detta program är ganska enkelt. (Tack till Alex Schafer)
Dubbelklicka på GBTD och öppna filen OREFont.gbr. (Du kan åstadkomma samma sak genom att helt enkelt dra ikonen OREFont.grb till ikonen GBTD.)
Ta en titt på "image1" meddelande nummer 65 nära den karaktär jag har rullat ut GBTD till? Detta skulle vara den samma "karaktär numer" används i slutet av kommandot POKECHAR .
Om du vill visa ett A, skulle vi ha använt:
TEXT. POKECHAR (10,3, vit, blå, röd,65)
Också att märka de numrerade färgerna längst ned i fönstret. Dessa färger är fyra färger väljer vi i vårt program. Medan de färger som används i Gameboy kakel Designer är faktiskt utvalda av vår POKECHAR kommando, kan du se deras relationer i tecken i redigeraren. Vi är begränsade till de färger som tillhandahålls av programmet i editorn, men när vi kallar dem i vårt program vi kan använda vilken färg vi behaga.
Låt oss göra några ändringar i vårat HELLO.
Bläddra till karaktär 69, versalt E och göra vissa ändringar i den med GBTD.
Verkligen vara kreativ med det!
Välj din arbetande färg genom att klicka på det längst ned i fönstret, klicka på varje ruta att ändra dess färg.
Nu, klicka på filen och spara inspelningen ändringarna till filen OREFont.grb.
Nu minimera GBTD programmet och dubbelklicka på en fil som heter: makefont
(Makefont är en enkel kommandofil som uppmanar Graphicconvert program för att skapa en ny OREFont.spin från dina ändringar. Du bör se en liten, svart fönster visas för ett ögonblick och sedan försvinna. Vid denna punkt, du har skapat ett nytt malm kompatibla teckensnitt baserat på dina ändringar.)
Kom ihåg stegen för att göra detta arbete är i den här ordningen:
- Gör ändringarna i GBTD.
- Klicka på filen och spara i GBTD att (åter) spara filen .grb.
- Dubbelklicka på makefont (åter) konvertera filen .grb för att snurra koden.
- Kör din huvudsakliga programmet med verktyget Propeller med hjälp av F11.
Redo att se dina konstverk?
Stäng alla andra filer som du har öppna i Propeller verktyg och öppna programmet Hej igen. Använd F11 skicka programmet till propellern ännu en gång. Denna tid bör du se Hej med din härliga nya E karaktär på skärmen!
GBTD har flera praktiska funktioner för att redigera grafikobjekten. Du kan flytta eller vända din karaktär med små knapparna till vänster. Du kan också ändra vyn om du vill redigera mer än ett tecken i taget. Genom att klicka på Visa och kakel storlek, skapar du större
tecken genom att kombinera dem. (Kom bara ihåg att när du ringer på dem med kommandot POKECHAR, du kommer att behöva använda två kommandon för att visa varje del av den karaktär som du skapat.)
Ta en titt på exemplet på nästa par bilder av några två karaktär storlek grafik jag skapade för min Spyhunter spelet.