QuickPlayer: DIY pocket spelkonsol (8 / 9 steg)
Steg 8: Skapa animation:
Det är dags för vissa malm animering!
- Dubbelklicka på filen, "karaktär DEMO.spin" från våra mappen öppna en animation demo i Propeller verktyg.
- Använd F11 för att skicka den till propellern.
Handkontroll Wii, bör du kunna flytta karaktär runt på skärmen.
Om du tittar noga, ser du två 8 x 16 tecken som används för framåt animation, och två andra används för bakåt animering.
Sidan vänd flera tecken ger en illusion av animation.
Låt oss ta en titt bakom gardinen. Öppna OREFont i Gameboy kakel Designer kan vi se de fyra 8 x 16 kombinationer används i vår animation: (se image2)
- 2-3 & 4-5 används när framöver.
- 6-7 & 8-9 används när man går bakåt.
Varje gång vi trycker på kontroller på skärmen rensas och alternerande versioner av framåt eller bakåt tecken visas, på av nya position.
Låt oss ta en titt på koden Karaktär DEMO och se hur det fungerar. Det finns en hel del kod för att göra detta arbete, men de viktiga bitarna finns i avsnittet blå nära toppen av programmet.
Först är några utgångspunkter etablerade, vilket ger vår karaktär hans färger liksom hans X & Y startande läge.
player_dir: = DIR_SOUTH ' Initial riktning att möta
player_step: = 0
player_x: = 9 ' Inital X plats på skärmen.
player_y: = 8 "Inital Y plats på skärmen.
player_color_1: = vit "spelare hudfärg
player_color_2: = röd "spelare kläder färg
player_color_3: = svart "spelare bakgrundsfärg
Nästa börjar vi våra spel Loop. Det spelet kretsar är ett enkelt Upprepaing loop som innehåller våra faktiska demonstrationen:
"Spelet loop "Rensa skärmen ' Kontrollera om gamepad händelser "Dra spelaren "Bygga i en försening för animering "Uppdatera skärmen med ändringar
Upprepa
text.CLS
CheckController
DrawPlayer
waitcnt (5_000_000 + cnt)
text. UpdateScreen
Vår slinga gör följande:
- Rensar skärmen
- Kontroller Wii controller
- Ritar tecknet på skärmen
- Väntar en stund
- Uppdaterar skärmen.
Detta händer över och över hundratals tid en sekund. Page bläddra animation!
Om man granskar programmet förbi den gröna delen, hittar du POKECHAR kommandon samt avsnittet för karaktär rörelse baserad på data från våra Wii controller.