RGB LED Pixel Touch reaktiva Gaming tabell (14 / 18 steg)
Steg 14: Programvara - Tetris
För alla som inte var född på 1980-talet. Tetris är ett enkelt spel där olika objekt av 4 pixlar rulla på skärmen en i taget. Du kan flytta objekten vänster och höger samt rotera och släppa till botten.
Syftet med spelet är att stapla blocken fint så att du får hela rader. När du får en fullständig rad försvinner raden frigöra upp spelplanen för fler objekt. Spelet är slut när inga fler objekt kan vara passa på spelplanen. När spelet fortsätter flyttas objekt snabbare och snabbare att göra effektiv stack hårdare och hårdare.
Två spelare-läge finns i två smaker där du kan spela i coop eller vs lägen.
I coop-läge varje spelare kontrollerar manipulera hälften av området gaming och varje spelare sina egna objekt på deras sida av spelplanen. En färdig linje kör mest genom båda sidor av gaming området tas bort från spelet. Spelet är slut när antingen spelare kan inte längre lagligt placera ett objekt på området gaming.
I vs måste läge en färdig linje bara köra genom spelarna hälften av området gaming. Spelet är slut när en spelare kan inte längre lagligt placera ett objekt på området gaming.
I slutet av spelet visas antalet kompletta rader gjorde innan han återvände till menyn.
Nedan följer en kort förklaring av de makron som används för att skapa Tetris spelet.
Tetris - Main spelet makro som innehåller koden för att spela spelet.
TetrisCheckForFullLines - kontroller för varje komplett rader, flyttas om någon är finns då de tas bort med en enkel animation och allt ovanför dem.
TetrisCoordinates - genererar fyra koordinaterna för den aktuella nya formen och hanterar rotationer.
TetrisDrawObject - ritar eller tar bort den aktuella nya formen på displayen.
TetrisIsObjectOnScreen - används för att bestämma slutspelet om objektet inte är fullt ut på skärmen när du flyttar till nästa objekt.
TetrisMoveObject - används för att flytta objektet ner displayen och att hantera indata från användaren. Om objektet kolliderar med ett annat objekt då objektet flyttas tillbaka och funktionen flaggor som flytten misslyckades.
TetrisPickNextObject - används för att slumpmässigt välja nästa objekt ska visas.
TetrisReadInput - används för att avsöka de IR-sensorerna på bordet och hitta den användare ingång utifrån maximal touch behandlingen.