RGB LED Pixel Touch reaktiva Gaming tabell (17 / 18 steg)
Steg 17: Programvara - livets spel
Spelet i livet är en cellulär automation av John Horton Conway. Det är ett noll spel för spelare som använder regler för att simulera beteendet hos organiska celler.
Jag har anpassat spelet till min egen regler främst att göra det mitt eget men också att försöka skapa en underhållande visualisering som kan köras på bordet.
Varje cell som inleds med ett slumpmässigt värde av följande detaljerna. Mat, vatten, resurser och strålning och representeras av en pixel på bordet.
Både mat och vatten som krävs för liv att upprätthållas och föröka. Som cellens befolkningen öka maten och vatten kommer att börja krympa. Resurser krävs att försöka flytta från en cell till en annan. Strålning byggs upp över tid som befolkningen ökar och kan mutera eller kål på befolkningen.
Mat, vatten och resurser bygga upp över tiden om cellen är tom av liv och strålningsnivåer successivt att gå.
En slumptalsfrö livsform i en eller flera celler används för att starta spelet och spelet sedan kör därifrån.
Livsformer visas genom färgen på pixeln på bordet, intensiteten i färgen anger befolkningen.
Nedan följer en kort förklaring av de makron som används för att skapa spelet liv visualisering.
GameOfLife - värd spelets viktigaste loop med en ögla att gå igenom och bearbeta hela tabellen cell för cell.
GOLCellControl - kan cellerna befolkningen kontrolleras enkelt och slumpmässigt utan att oroa om översvämningar och färg förändringar.
GOLParamControl - kan de olika cell parametrarna (mat, vatten, resurs, strålning) ändras enkelt och slumpmässigt utan oroande omkring svämmar över.