RGB LED Pixel Touch reaktiva Gaming tabell (1 / 18 steg)
Steg 1: Design
De flesta mönster liknar detta verkar använda multiplexing. Nu multiplexing är mycket bra och jag har använt det till stor effekt på min LED cube och POV Visa projekt men jag ville prova något lite annorlunda med denna design. Det är initialt lite mer arbete men jag hoppas att spara på timmarna av ledningar alla lysdioder och IR-sensorer och mottagare senare.
Istället beslöt jag att skapa en kedja av intelligent microcontroller noder. Varje nod har ett enda RGB LED, en IR-sändare och en IR-detektor och thats about it. Noderna kommunicerar via UART (Universal Asynchronous Receiver Transmitter) seriell perifera ombord mikrokontroller.
Göra saker innebär detta sätt att min ledarstyrning kan fokusera på komplexa uppgifter som strömmande ljud eller spela ett spel medan slav noderna hantera de simpla uppgifterna som styr LED färg och filtrering IR avläsningarna för handen. Det innebär också designen är ganska skala-stånd så att du kan skapa tabeller som innehåller valfritt antal pixlar.
Befälhavaren är ansluten till noder använder egen UART perifera. Överför signalen Master är ansluten till ta emot signalen från den första noden. Överför signalen för den första noden är ansluten till ta emot signalen från den andra noden och så vidare. Master kommunicerar med slav noderna genom att sända ut en serie av kommandot byte. Varje nod avlyssnar kommandot byte och när de tas emot noden har ett möjlighet att reagera på eller ändra byten innan det skickas tillbaka ut till nästa nod och så småningom tillbaka till master.