Skapa 3D utskrivbar lithophane i mixer (4 / 4 steg)
Steg 4: Lägga till modifierarna
Det sista steget före export är att tränga undan maskorna så att färgvärdena representerar tjocklek. Jag stänga av textur läge för detta steg så det är lättare att se gupp. Du bör nu vara i objektet läge (Tryck Tab för att växla).
Vi kommer att lägga två modifierare: Multiresolution och förskjutning.
Flera upplösningar modifier
Klicka på "Lägg till modifier" och välj Multiresolution. Denna modifierare. kommer att lägga ännu mer ansikten till våra nät att få en mer smidiga övergångar mellan nivåer. Det tenderar också att runda hörn. Det finns flera sätt att ta itu med detta men det enklaste vore att dela upp modellen ännu mer innan du ansöker här modifieraren.
At först det gör ingenting men om du klickar på funktionen dela på panelen modifierare det kommer lägga till fler ansikten.
Tränga undan modifier
Nästa klick "Lägger till modifieraren" igen och välja förskjutning. Detta är hjärtat i lithophane. Nu måste vi ange vissa inställningar i modifieraren.
I förskjutning anges egenskaper egenskaperna som följde:
- Textur: Klicka på det rutiga rutnätet om du vill välja den struktur som är uppkallad efter den bild som du använde för att skapa planet.
- Riktning: Välj Z som vi vill att det ska tränga rakt upp bara.
- Textur koordinater: välja UV detta kommer att använda bilden som den tillämpas på planet.
Din lithophane bör nu ha en relief version av bilden. Om du vänder det över men du kommer att märka gör det även botten tränga undan också. Låt gå tillbaka in i redigeringsläget att fixa detta.
Vertex grupper
För att stoppa botten påverkas av förskjutning modifier måste vi använda Vertex grupper. Panelen Vertex Group ligger bredvid panelen modifierare och ser ut som en triangel med 3 prickar på hörnet.
Markera planet i 3D-vyn och redigera (Tryck Tab). Kontrollera att du är vertex urval i stället för edge urval. Tryck på "Z" för att gå till trådram läge. Detta gör valet enklare. Nästa växla till framifrån (gå till Visa > främre i verktygsfältet längst ner i 3D-vyn).
Se till att allt är avmarkerat (växla trycka "A") att välja bara toppen kan du trycker på "B" för rutan markeringsläget och rita en ruta som inkluderar övre hörnen men inte botten. När du är säker på att du har bara toppen, gå till panelen Vertex Group , tryck på plustecknet att skapa en ny grupp och tryck på tilldela till Lägg till dessa hörn. Du bör nu ha en grupp som kallas "Grupp".
Återvänder till panelen modifierare kan du nu välja gruppen vertex i alternativen för förskjutning och ställa in den till din nya Vertex Group. Om allt fungerade bör botten nu se fin och smidig.
Två mer inställningar
- Midlevel: detta är den grå nivå som anses vara mittpunkten av förskjutning värden. Jag sätta min till 1,0 som motsvarar det vita.
- Styrka: styrkan är hur mycket att förskjuta maskor totalt. Jag ville 16 0,1 mm nivåer så jag in detta till 1,6.
Du bör göras. Du kan exportera din modell som en STL och skriva!