Skapa en 3D tryckt QR-kod (med Blender) (2 / 3 steg)
Steg 2: Konvertera din QR koden bild (SVG) till 3D utskrivbara format (STL)
Nu skulle du har sparat dina SVG-filen i din dator. Följa den här stammen för att konvertera filen.
1. Öppna programvaran 3D Blender och importera det QR kod SVG (som visas i den första bilden). Om du inte kan se importera SVG-filen, ladda ner den senaste versionen av Blender.
2. När du har importerat, objektet verkar vara mycket liten så skala det till en fungerande storlek. Alla objekt finns 'Kurvor' inte mesh. Du behöver inte ta itu med den exakta storleken ännu så kan du göra den slutliga dimensionering i programvaran 3D skrivare. Du kommer att märka det finns en platt vit plan över QR koden, vi behöver inte denna så ta bort som plan eller dölja det. Planet bör kallas "Kurva" (som på bilden)
3. nästa är att välja alla de andra kurvorna. Du kan välja "Curve.001" på panelen Lager, då håller du Ctrl-tangenten och markera hela QR-kod i panelen 3D-fönstret. Du kommer att se att alla objekt är markerade.
4. gå med alla de markerade kurvorna till en genom att klicka på 'Gå med' under 'Object' menyn längst ned (se tredje bilden)
5. konvertera kurvan till maska genom att klicka på "Mesh från kurva/meta/surf/text" under samma "Objekt"-menyn eller använda "Alt" + "C".
6. När är markerad, klicka på "redigeringsläge" och välj 'Ansikte Välj' (som visas i 5: e bilden). Sedan använda nätverktyget för att pressa.
7. du kommer att se QR-kod är extruderade, eftersom det är mörkt kan du diffusor färg för att göra det lättare att se. Detta är frivilligt. (Se sista bilden). Lägga till en plattform låda under din QR kod.
8. exportera både QR koden och plattform box tillsammans som STL-fil.
Obs: Jag var tvungen att göra ett extra steg i mixer för att Invertera några ansikten utåt så att min 3D skrivare erkänt ansikten. Annars kommer det inte skriva ut och skapa hål. Dock kan några 3D-skrivare programvara eller skivning verktyg fixa problemet omedelbart.