Skissa & dra lärdom (9 / 9 steg)
Steg 9: Avancerade 2D- och 3D skissa tekniker
Förhoppningsvis du har haft tid att träna och utveckla din teknik. Detta avsnitt handlar om att lägga till subtila lager till din teknik för att förbättra kvaliteten på dina skissa. Vi kommer att täcka tyst ett antal tekniker så jag kommer att dela upp det i följande:-
- Enkla rundor
- Komplexa rundor
- Kastar skuggor
Enkla rundor.
Nästan alla objekt har rundade kanter, det finns mycket få objekt som har perfekt skarpa hörn. Se dig omkring och se dessa rundade kanter och märker höjdpunkterna att de återspeglar.
Bild 2 - utseende och Layout en 2D & 3D grid för hörn [du kanske kommer ihåg hur vi analyserat ett 2D cirkeln när vi arbetade med ellipser i lektion 3 Detta är samma typ av sak - ett hörn i 2D är vanligtvis en fjärdedel cirkel och i 3D kommer det utgör en del av en ellips]
Bild 3 - rad i ytterkanterna av din runda.
Bild 4 - Cross hatch skuggning används för att definiera formerna inte ståndpunkten av höjdpunkterna på rundan.
Bild 5 - några öva bilder
Bild 6 till 11 - övning - designa en läsning station.
Komplexa rundor
Komplex rundor... är, därav namnet - vi effektivt har tre enkla rundor (räkna dem tre!) alla möte, och detta blir knepigt speciellt när du börjar tänka på de andra 6 synliga hörn du sannolikt att få.
Bild 12,13,14 - här vi ser utvecklingen (utseende, Layout, linje) av det främre hörnet. Observera att hörnet är faktiskt en fjärdedel halvklotet, och varje annat hörn har en annan del av det övergripande området som hörnen. Den sista bilden här är bara understryker svårigheten att skuggning dessa böjda kanter.
Bild 15,16,17 - här tittar vi på skissa och fyllning en cubiod, du måste tänka noga på där ljuset faller på böjda ytor - det är lättare med markörer än det är med cross hatch skuggning.
Kastar skuggor
- Du behöver.
- Fine-Liner 0,1
- Vit penna
- Markör Cool grå No2.
Om du tittar på denna bild ser du jag har dragit ett slags lyktstolpe för de min ljuskälla och denna lyktstolpe genererar två grupperna av parallella linjer. En linje går från basen av lyktstolpe genom första {garderob} hörnet och ut på andra sidan för några avstånd. Varje efterföljande hörnet har en linje som rör sig bort från ljuskällan parallellt med denna första linjen.
Detta upprepas med en linje från den högsta punkten av lyktstolpe.
Där raderna från bas hörnen och rader från de övre hörnen möts är där dessa hörn skulle kasta en skugga till. Område kan det sedan vara skuggade.
Det finns en video för att illustrera detta inbäddade, se bilderna i början av detta avsnitt - tyvärr finns det ingen röst över ännu.
Det finns tre fler videoklipp som de ovanstående tekniker med vit penna för höjdpunkterna på ett brunt kuvert [använda insidan av kuvertet, den har en bättre konsistens].
ÖVA öva öva