Skissa & dra lärdom (3 / 9 steg)
Steg 3: 3D skissa - perspektiv - blanketter - kombinera former.
Förhoppningsvis genom att nu du kommer känna lite mer avslappnad om dina ritningar - igen inte vara oroande om lös linjer eller tilltufsad klotter detta är alla en del av inlärningsprocessen.
Detta avsnitt är uppdelat i:
- Perspektiv - 1,2 och 3 punkt
- Skissa grundläggande bildar - Cubiods, prismor, cylindrar, koner och sfärer
- Kombinera grundläggande former för att skapa objekt.
Perspektiv.
En punkts perspektiv.
När du tittar ner en väg eller en järnväg sätt spår (från sidan inte i mitten!) kommer du att märka att de linjer som går i fjärran verkar närma tillsammans (de konvergerar) och som de når horisonten (horisontlinjen) de uppfyller och försvinna (Gränspunkt), se bild 2. Detta är hur vi ser på världen och hur vi mäter visuellt storlek och avstånd av objekt. Bild 2 är ett exempel på en punkt perspektiv - det är en Gränspunkt som några av de horisontella linjerna konvergerar. Det är en användbar teknik för inredning, se bild 3, men den har begränsningar när du ritar mindre objekt t.ex. för produktdesign.
Två punkt perspektiv.
Jag vill ta dig genom teckning i två punkt perspektiv, titta på bilder 4-8.
- Bild 4 - skiss en Horisontlinjen hela vägen över du sidan ca 1/3 av vägen ner.
- Markera en punkt vid varje ände riktigt nära kanten av papperet, dessa är dina försvinna poäng
- Rita en lodrät linje i centrum av ditt papper om 2/3 av vägen ner ungefär halva längden på pekfingret.
- Bild 5 - från toppen av denna linje och igen från botten mycket lätt skissa linjer som går till försvinna pekar - märka hur de konvergerar.
- Bild 6 - nu drar till mer vertikala linjer [var försiktig det är där vissa människor gör ett klassiskt misstag se bild 7] och sedan från toppen av varje rad igen väldigt svagt skissa en linje till den MOTSATTA Gränspunkt.
- Du bör ha en skiss som liknar en kub bild 8 - Rita runda konturerna av kuben och kanske skugga det om du vill. Bild 9
Tre punkts perspektiv, är mycket lik utom steg 5. I stället för två vertikala linjer sammanstrålar dessa två rader i en imaginär Gränspunkt långt under den nedre kanten av sidan, bild 10 & 11. Denna tredje punkt ta hänsyn till att när vi ser något ned på ett objekt, delar som är längre bort blir varje så något mindre.
Vi vill inte behöva konstruera horisonten linjer och försvinna poäng varje gång så det är viktigt att träna Rita kuber utan att behöva ställa in en komplett konstruktion. Se bilder 12,13 och 15.
På samma sätt att en kvadrat utgjorde grunden för våra 2D-ritningar är kuben den grundläggande formen som vi kan konstruera alla andra grundläggande 3D bildar en former och upprätta proportioner i våra 3D skissa se bild 16.
3 punkt perspektiv kuber är svårt, detta kommer att behöva en hel del öva öva öva.
GRUNDLÄGGANDE FORMER
De grundläggande formerna är 3D former som agerar som om Lego tegelstenar av ritning, när du har bemästrat grundläggande bildar du kommer vara på väg till att kunna göra nästan vad som helst. Vi har infört dig till kuben redan men det finns 4 andra grundläggande former lära.
Prismor - med detta menar jag triangel former snarare än den verkliga innebörden av prisma - en 2D-form pressad i 3D.
Cylindrar - här kommer vi att utforska ellipser närmare först.
Kottar - en kombination av en pyramid (se prismor) och en Cylinder bas (se ellipser)
Klot - få öva de cirklarna från steg 1 och du behöver ellipser igen här.
Vi ska börja genom att producera en referensmall se bild 17. En referensmall är en praxis blad men det är också ett blad värt att hålla som du kan gå tillbaka till när du arbetar med andra ritningar.
Börja med bit av A4 och vik den i fem kolumner - se bild 18.
Cubiods
- I den första kolumnen överst skiss och skuggar en kub - se bilder 19.
- Nu skissar en cubiod (rektangel kvadratisk form) nedan denna kub [notera hur de två formerna överlappar varandra] se bild 20.
- Nu vi lägga till en skugga - här vi Tänk en ljuskälla direkt ovan kuben skiner ner så att kuben kastar en skugga på den rektangel cubiod nedan - se bild 21 - Använd mörk vertikala ton linjer nära varandra för att skapa skugga.
- Fortsätta att skapa en stack av cubiods - titta på dina perspektiv rader ändå.
Märke hur ljus skuggning representeras i övre ansiktet av ingen ton, i ansiktet till vänster, en öppen diagonala skuggor för att skapa en medellång ton och i ansiktet till höger av en nära diagonal skuggning för att skapa en mörk ton. Skuggan är en mycket nära vertikala skuggor för att ge den känslan av kommer ner från ovan.
Prismor
- Prismor är baserade på kuber så vi skissa kuber först och sedan layout triangeln element på kuben ansikten, pyramiderna byggs genom att lägga till en linje från hörn till hörn på ett platt ansikte att hitta en mittpunkten som ansluts sedan till det motsatta hörnet ansikte. Obs jag har tittat och som ut kolumnen först, se bild 22.
- Nu linje i och forma skugga och glans, bild 23.
- Nu titta på din överlappningar och lägga till skuggor - måste du tänka lite på hur skuggan faller på en sluttande yta men det behöver inte vara perfekt, bild 24.
Cylindrar
Innan vi tar itu med cylindrar vi kommer att gå av på en tangent och ta itu med ellipser först och sedan kommer vi tillbaka till cylindrar.
Ellipser.
Ellipser är notoriskt svåra att skissa men när du förstår dem. finns det ett antal knep som kan hjälpa dig. Först ska vi titta på strukturera av en ellipser och sedan ska vi titta på tekniker för att hjälpa oss skissa dem.
- Bild 25 visar en dekonstruktion av en cirkel. En cirkel passar inuti ett torg där kanterna f cirkla touch mittpunkt för varje kant av torget. se (1)
- Kanten av cirkla också passerar genom en punkt under halva vägen från hörnet men över en fjärdedel av det away. se (2)
- Denna dekonstruktion kan rekonstrueras till en 2D platta ansikte ruta som har dragits i perspektiv. se (3) OBS att ellipsen till skillnad från cirklar även kvartalet former ellipsen har två skarpare kurvor och två grunda kurvor - två skarpa, två grunt.
- Bild 26 tar detta lite längre, Obs det grunda vattnet är på lillaxeln (korta avståndet över ellipsen) och de vassa föremål på huvudaxeln (det långa avståndet över ellipsen). Observera också två axel bör alltid vara i 90 grader mot varandra.
- Ett vanligt problem med ellipser ritar skarpa kurvor två platt - klocka för detta i din tidiga praktiken.
- Bild 27 visar en teknik där vi Rita en centrera fodrar att representera lillaxeln och sedan skissa ellipser fri hand över den här på 90 graders huvudaxeln.
Ellipser är svårt, de kommer att ta en massa öva öva öva.
Cylindrar kan då konstrueras med hjälp av två ellipser dras motsatserna ansiktet på en tärningsben bild 28.
- Börja med ett utseende, Layout av ett antal kvader, bild 29.
- Följa upp med linje, bild 30.
- och form, skugga, Shine bild 31 - notera sedan fyllning inuti cylindern är motsatsen till den yttre skuggningen.
Kottar.
Kottar är en kombinationer av en pyramid stil prisma överst och en ellips i botten.
- Skissa på ett rätblock och Använd ett kryss från hörn till hörn på ett ansikte för att hitta mittpunkten. bild 32
- Skiss i en ellips i motsatt ansiktet.
- Blanda noggrant rader från mittpunkten i kanterna av ellipsen, bild 33
Sfärer
Områden får inte det bildar från en grundläggande konstruktion de inneboende cirkulär, de får det form från deras skuggor, linjer eller detaljer. Bild 34 och 35 visar de två viktigaste olika sätt att illustrera en sfärisk yta, tonala skuggning eller användning av elliptiska linjer över ytan. Det finns också en illustration av ett halvklot.
Som med alla dessa övningar öva, öva, öva.
Kombinera grundläggande former för att skapa objekt.
Dessa senaste några bilder Visa exempel på hur grundläggande former kan kombineras för att skapa olika olika objekt och verkligen nu vad du måste göra analyserar varje objekt som du ser för att identifiera de grundläggande formerna som utgör objektet.